فصل الخطاب
Volume 4, Numéro 2, Pages 3-18
2015-06-30
Authors : Mohamed Larbi Si Merabet .
Abstract: Researchers such as Canale and Swain (1980) find that in order to be communicatively efficient, FL learners require more than grammatical competence, they require sociolinguistic and pragmatic competences to understand and being understood in their interactions with native speakers (Nns). According to Hwang (2008): “A successful EFL learner is one who has attained near- native mastery of English pragmatics, at least at the level of comprehension, and who can therefore communicate on an equal footing with native speakers”. This article examines the role of Pragmatics in foreign languages classrooms and how can EFL learners acquire pragmatic competence. ملخص: يرى الباحثون مثل Canale وSwain (1980) أن التواصل ذو فعالية إذ يتطلب من المتعلمين للغة الأجنبية أكثر من الكفاءة النحوية، فهو يتطلب الكفاءات اللغوية الاجتماعية والبراغماتية لكي يتم التفاهم الثنائي أثناء التواصل مع أصحاب اللغة الأصليين. ووفقا لهوانج (Hwang)2008: "إن المتعلم الناجح في اللغة الإنجليزية هو الذي حقق الإتقان شبه الأصلي للبراغماتية الإنجليزية، على الأقل على مستوى الفهم، الذي يستطيع بالتالي التواصل على قدم المساواة مع الناطقين بها". من هنا أتى هذا المقال ليتناول دور البراغماتية في أقسام اللغة الأجنبية وكيف يستطيع متعلمو الإنجليزية كلغة أجنبية اكتساب الكفاءة البراغماتية.
Key words: Pragmatics -Pragmatic competence - interlanguage pragmatics - Input - Output - Feedback. الكلمات المفتاحية: البراغماتية، الكفاءة البراغماتية ، البراغماتية بين اللغة، المدخل، المخرج، التغذية الراجعة.
Mouas Samia
.
pages 987-1004.