التراث
Volume 10, Numéro 1, Pages 34-45
2020-01-01

الملاحظة آلية للتقييم العلمي للتدريس وتحليل التفاعل أثناء حصص التربية البدنية والرياضية

الكاتب : بن معمر مصطفى . شريف نصر الدين .

الملخص

يهدف البحث الحالي لتقديم الملاحظة الصفية كآلية من آليات التقييم العلمي للتدريس، وتحليل سيرورة التفاعل، والعلاقات التواصلية معلم/متعلم، والسلوكات البيداغوجية، أثناء حصص التربية البدنية والرياضية، ذلك باقتراح البعض منها على الباحثين التربويين والقائمين على هذا المجال، قصد تحديد نواتج التعلم من جوانبه الكمي والكيفي. Observation mechanism for scientific evaluation of teaching and interaction analysis during Physical Education and Sports Sessions Abstract: The present research aims to present pedagogical observation as a mechanism for scientific evaluation of teaching and analysis of the interaction and the relationship of teacher-learner communication, and pedagogical behaviors during Physical Education and Sports Sessions, and this by the to offer a few to educational researchers and the person in charge of the sector in order to determine and diagnose the fruit of the learning practice in its quantitative and qualifying aspects. Keyword: Observation, evaluation, teaching, interaction

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الملاحظة، التقييم ، التدريس، التفاعل