مجلة علوم وتقنيات النشاط البدني الرياضي
Volume 10, Numéro 2, Pages 20-39

أثر بعض سمات شخصية أستاذالتربية البدنية والرياضية على تقديم التغذية الراجعة أثناء الحصص التعليمية في مرحلة التعليم الثانوي. دراسة ميدانية لبعض ثانويات ولاية بجاية

الكاتب : عبدالمجيد رحموني .

الملخص

: هدفت الدراسة الى ابراز دور وأهمية بعض السمات الشخصية لأستاذ التربية البدنية والرياضية على أدائه الوظيفي بصفة عامة، وعلى علاقة هذه السمات بالتغذية الراجعة (feedback) أثناء حصة التربية البدنية والرياضية بصفة خاصة، في الطور الثانوي، كما نهدف من خلال موضوع بحثنا هذا الى التعرف على أهم السمات الشخصية (النفسية ) التي يجب أن يتصف بها أستاذ التربية البدنية والرياضية من أجل تحقيق الأهداف المرجوة، باعتبار أن شخصية الأستاذ من العوامل الأساسية في نجاح العملية التربوية والتعليمية. وقد تكونت عينة الدراسة في مجموعة من أساتذة التربية البدنية والرياضية في الطور الثانوي في ولاية بجاية وبلغ عددهم 90 موزعين على 34 ثانوية، وتم اختيار العينة بطريقة عشوائية، واستخدم الباحث المنهج الوصفي الارتباطي، وتمثلت أداة الدراسة في مقياس سمات الشخصية واستبيان للتغذية الراجعة، واهم ما خلصت اليه الدراسة هو وجود علاقة ارتباطية دالة احصائيا عند مستوى الدلالة (0.05 و 0.01) بين السمات الشخصية للأستاذ وهي (سمة تحمل المسؤولية، سمة الثقة بالنفس، سمة الاتزان الانفعالي، سمة الانطوائية)، ومستوى استخدام التغذية الراجعة أثناء حصة التربية البدنية والرياضية، وفي ضوء نتائج الدراسة أوصى الباحث بضرورة اتصاف أستاذ التربية البدنية والرياضية بالسمات الايجابية أثناء أداء دوره البيداغوجي لحصة التربية البدنية، من أجل تقديم الدرس في أحسن الظروف وتحقيق أهدافه الاجرائية بكل نجاح وفعالية The aim of the study is to highlight the role and the importance of some of the personality traits of the teacher of physical education and sports on his performance in general, and the relationship of these characteristics feedback during the share of physical education and sports in particular, in the secondary school stage We aim through this research at identifying the most important personal (psychological) characteristics that must be characterized by the teacher of physical education and sports in order to achieve the desired goals. As the character of the teacher is a key factor for the success of the educational process. The study sample consisted of a group of teachers of physical education and sports in the secondary school stage in the wilaya of Bejaia. The number of participants was 90 in 34 secondary schools. The sample was randomized. The researcher used the descriptive method. The study tool consisted of personality traits and feedback questionnaire. The study concluded that there is a statistically significant correlation between the personality traits of the teacher (characteristic of responsibility, self-confidence, emotional balance and introversion) and the level of use of feedback In the light of the results of the study, the researcher recommended that the teacher of physical education and sports should be positive in the performance of his pedagogic role in the physical education class in order to present the lesson in the best conditions and achieve its procedural goals successfully .

الكلمات المفتاحية

السمات الشخصية ; أستاذ التربية البدنية ; التغذية الراجعة