مجلة البحوث و الدراسات الإنسانية
Volume 18, Numéro 1, Pages 203-236
2024-06-30
الكاتب : بن يحيى أمينة . أ.د/ شعيب إبراهيم .
مذ اعتبر التناص قانون النصوص جميعا، استطاعت النصوص الروائية العربية الحداثية أن تحقق نوعيتها وتؤسس لكيانها كخطاب منفتح ومتعلق بخطابات أخرى، واستطاعت أن تصهر في عوالمها، في لحظات إبداعية جمالية، الشعري والتاريخي والأسطوري والديني وغيرها، وفق اعتباراتها الفنية. حاملة مع هذا التعدد أسئلة تتعلق بقدرتها على استيعاب ودمج هذا الكم من الخطابات في عالمها الواحد، وبإمكانية هذا التعدد إضفاء جماليات أخرى على النص الروائي، وبمدى تأثيره على القارئ. ونحن نهدف من خلال هذه الدراسة إلى الوقوف على أهم الجماليات التي نهض بها التناص التراثي ببنيات نص موسم الهجرة إلى الشمال، بعد أن نرصد مختلف التعالقات النصية التي أقامها مع النصوص التراثية على مستوى بنيتيه السطحية والعميقة. Since intertextuality was considered a law for all texts, modern Arabic narrative texts have been able to attain their quality and establish their entity as open discourse linked to other discourses, and have been able to integrate history, mythology , religion and others in their worlds. , in creative and aesthetic moments. According to its technical considerations. bringing with this multiplicity questions related to its ability to assimilate and integrate this quantity of discourse in its unique world, and the possibility of this multiplicity of giving another aesthetic to the narrative text and the extent of its impact on the reader. We aim through our study, to identify the most important aesthetic aspects. In the structure of the text. After we detecte the different textual relationships which has established with other texts at the level of its superficial and deep structuries. keywords: Intertextuality, aesthetics, heritage intertextuality, historical intertextuality, religious intertextuality.
التناص ; الجمالية ; التناص التراثي ; التناص الديني ; التناص التاريخي
يوسفات لطيفة
.
ص 398-414.
داحو آسية
.
ص 279-294.
عبد الرحمان بن يطو
.
ص 203-212.
محمد الصديق معوش
.
ص 7-58.
Azzoug Fatima
.
pages 13-20.