مجلة معالم للدراسات الاعلامية و الاتصالية
Volume 2, Numéro 1, Pages 83-106
2020-06-01

الأمن الغذائي الجزائري بين حتمية تطوير سياسات الإنتاج و التسويق واستمرار العجز الغدائي Algerian Food Security Between The Imperative To Develop Production And Marketing Policies And The Continuing Food Deficit

الكاتب : بولودان عبد الرزاق .

الملخص

يشهد مسار تحقيق الأمن الغذائي في الجزائر عدة تقلبات وأزمات من أجل تأمين الحصول و التزويد بالغذاء، كان لها أثر كبير حتى في نشوء أزمات تابعة ذات طابع سياسي و إجتماعي مثل أزمة الثمانينات ، و قد تعددت أسباب عدم تحقيق الامن الغذائي في الجزائر بين الأسباب الطبيعية و البشرية والتقنية ، وتعد مشكلة التسويق من المشاكل البارزة التي أحدثت ثغرة في الامن الغذائي الجزائرين ولا تزال الجزائر من الدول المتخلفة في مجال التسويق إذ أن المنتجات تعاني من مشكل الوفرة والكساد خاصة المنتجات الفصلية ، هذا ما يجعلنا نتطرق بشكل أعمق لمشكلة التسويق والعمل على طرح بدائل حديثة لحلحلة أزمة التموين بالغذاء عن طريق إعتماد التسويق الإكتروني للغذاء وتعميمه. الكلمات المفتاحية: الأمن ، الغذاء ، الأمن الغذائي ، التسويق الإلكتروني ، وصول الغذاء. Abstract : The course of achieving food security in Algeria witnesses several fluctuations and crises in order to secure access to food supply, which had a great impact even in the emergence of sub-crises of a political and social nature such as the crisis of the eighties, and the reasons for the failure to achieve food security in Algeria have varied between natural causes and Human and technical, that is the marketing problem, one of the prominent problems that created a gap in the food security of the Algerians. Algeria is still among the underdeveloped countries in the field of marketing as the products suffer from the problem of abundance and recession for the quarterly products, this is what makes us address in more depth the problem of marketing and work to offer alternatives Supply Dath to resolve the crisis through the adoption of food marketing and food-mails circulated. Keyword : food security, food security , e-marketing, food arrival .

الكلمات المفتاحية

الأمن ، الغذاء ، الأمن الغذائي ، التسويق الإلكتروني ، وصول الغذاء.