مجلة المقاولاتية والتنمية المستدامة
Volume 1, Numéro 1, Pages 70-85
2019-11-15

تعليم المقاولاتية كأداة لإنعاش الثقافة المقاولاتية في المحيط الجامعي

الكاتب : رشيد بوحجر . نجاة شادلي . طارق سعادي .

الملخص

ملخص: أصبحت المقاولاتية أداة لتعزيز النمو والتطور الاقتصاديين في شتى مجالاته المحلية منها والدولية، هذا ما استدعى الاهتمام بها من طرف صناع القرار السياسيين، الاقتصاديين وخاصة الأكاديميين، وذلك بالنظر في كيفية استغلالها كأداة لاستقطاب فئة الشباب الجامعي بشكل أخص وجعلهم يفضلون التوجه للعمل على حسابهم الخاص من خلال عدة استراتيجيات استقطاب وتحفيز. هاته الورقة البحثية تهتم بدراسة إحدى أهم هاته الاستراتيجيات التي تتمثل في التعليم المقاولاتي ودوره في نشر وإنعاش الثقافة المقاولاتية في الوسط الجامعي. أهم ما خلصت إليه دراستنا هاته أنه ولتعزيز تعليم المقاولاتية في المحيط الجامعي يجب اعتماد برامج وخطط تعليمية فعالة من خلال استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصال ومدربين فاعلين وكذا إشراك مختلف الفاعلين من خبراء وباحثين ومقاولين وحتى مراكز التسهيل وهيئات الدعم والمرافقة للمشاريع الناشئة. Abstract: Entrepreneurship has become a tool to promote economic growth and development in various local and international fields. which necessitated the attention of political, economists decision makers, especially academics by looking at how it can be used as a tool to attract young university students in particular and make them prefer to work on their own account through several strategies to attract and motivate it. This research paper is concerned with the study of one of the most important strategies of to attracting and motivating entrepreneurial culture, which is the entrepreneurial education and its role in the dissemination and revitalization of entrepreneurial culture in the university community. The most important conclusion of our study is that in order to promote entrepreneurship education in the university environment, effective educational programs and plans should be adopted through the use of ICTs and effective trainers, as well as the involvement of various actors from experts, researchers, contractors and even facilitation centres and support bodies and accompanying start-ups.

الكلمات المفتاحية

المقاولاتية، الثقافة المقاولاتية، تعليم المقاولاتية، المحيط الجامعي.Entrepreneurship, Entrepreneurship Culture, Entrepreneurship Education, University Environment.