Educ recherche


Description

Educ Research is an international biannual and peer-reviewed scientific journal. It is edited by the National Institute for Educational Research (NIRE) since 2011 and distributed, via the Algerian Scientific Journal Platform (ASJP). It is specialized in the field of education and open to all scientific contributions in research-action. The editorial line is based on an evaluation, by an international reading committee, publishing original research articles, synthesis and scientific notes in the field of educational sciences in several languages (Arabic, French, English). Educ Research aims to promote research work intended for a specialized audience (researchers and teacher-researchers). It is also aimed at national education executives (inspectors, pedagogues, didacticians, psychologists, etc.) to support them in their professional activities; in particular to help promote a quality school. It offers doctoral students and young researchers the opportunity to publish their research work. The journal is distributed in Open Access, specifies and declares copyright, and ensures compliance with the code of ethics and professional conduct. Educ Research deals with all aspects related to research and development in educational technologies, to the socio-cultural, economic and educational system environment, to the analysis of educational practices, to educational evaluation, philosophy of education, educational innovation and governance, assurance and quality. Educational sociology, psychometric, educational psychology. Its vocation is to accommodate any original text, dealing with interactions between education and its environment and integrating Information and Communication Technologies for Education (ICT). The editorial board comprises a publication director, an editor-in-chief, a co-editor-in-chief, editorial secretariat, a scientific committee, a reading committee and linguistic correctors.

Annonce

إعلان عن استقبال مقالات

يسر هيئة تحرير مجلة بحث وتربية "Educ recherche" الصادرة عن المعهد الوطني للبحث في التربية بالجزائر، أن تدعو كافة الأساتذة والباحثين والأكاديميين، وكذا إطارات التربية الوطنية (مفتشين، بيداغوجيين، معلمين وأخصائيين نفسانيين ...). لتقديم أبحاثهم للنشر في الأعداد القادمة، في مجلات تخصص المجلة والمتمثلة في جميع الجوانب المتعلقة بالبحث والتطوير في مجال تكنولوجيات التربية، وكذا محيط التربية الاجتماعي والثقافي وتحليل الممارسات التربوية، تقييم التربية والتجديد البيداغوجي والتعليمي، الحوكمة التربوية، الجودة في التربية، علم النفس التربوي، علوم التربية، علم الاجتماع التربوي، القياس النفسي، التقويم التربوي، فلسفة التربية.

مع التأكيد على ضرورة مراعاة شروط النشر العلمي للبحوث والتقيد بقالب المجلة، وذلك من خلال تحميل تعليمات المؤلف، وكذا دليل المؤلف عبر حسابها في البوابة الجزائرية للمجلات العلمية.

يمكن التواصل مع المجلة عبر البريد الإلكتروني التالي:

inre.revue@gmail.com

ترسل المقالات عبر البوابة الإلكترونية للمجلات العلمية الجزائرية (ASJP) من خلال رابط المجلة التالي:

https://www.asjp.cerist.dz/en/PresentationRevue/573

استقبال المقالات مفتوح طوال السنة

تحيات رئيس تحرير المجلة

د. مخطار ديدوش محمد

16-11-2022


12

Volumes

27

Numéros

203

Articles


عسر القراءة بين المفهوم والمواجهة

لعرابة هبة, 
2022-08-17

الملخص: إن عسر القراءة عبارة عن قصور أوضعف أو ركاكة القدرة على الاتصال اللغوي كما أنها نوع من إعاقات الاتصال تتميز بقصور في القدرة على فهم، إستعاب وتفسير الكلمة المكتوبة أو المسموعة التي يستقبلها الجهاز العصبي. ولقد تعددت وتباينت سبل مواجهة هذه المشكلة لدى التلاميذ ، وذلك نظرا لإختلاف أنماط الصعوبات القرائية ودرجة حدتها، ولإختلاف القائمين على تطبيقها فلا يوجد طريقة بعينها تصلح لمعالجة مشكلة قرائية معينة عند كل التلاميذ، فما يناسب هذا التلميذ قد لايناسب آخر. ووقوفا على هذا تهدف الدراسة الحالية إلى تسليط الضوء على هذا النوع من صعوبات التعلم من حيث مفهومها وسبل مواجهتها. Dyslexia is a deficiency or poor ability to communicate language. It is also a type of communication impairment since it is characterized by defects in the capacity of the nervous system to comprehend and perceive the written or auditory word obtained. There have been many ways for the confrontation of this problem among pupils. This is due to the different types of reading difficulties and the degree of their severity, and the difference in their application. There is no specific method suitable for dealing with a specific literacy problem for all pupils, so what suits one pupil may not suit the other. On this basis, the current study aims to shed light on this type of learning difficulty in terms of its concept and how to deal with those learning Difficulties.

الكلمات المفتاحية: عسر القراءة، المفهوم، المواجهة، التلاميذ ; dyslexia, the concept, confrontation, pupils


فلسفة التربية والتطور التكنولوجي

بن سعدية سعاد, 
2022-11-28

الملخص: لقد أحدثت الثورة الرقمية تأثيرا كبيرا في مجالات الحياة السياسية والاقتصادية والاجتماعية، أدى إلى خلخلة أشكال التواصل والروابط الاجتماعية بسبب بروز "إنسانية رقمية" جديدة فرضت إعادة النظر في مسألة التربية على القيم وأنماط التواصل والسعي الأفضل لفهم التأثيرات التكنولوجية على القيم. تعمل فلسفة التربية إلى نشر التفاهم والعمل الأخلاقي وتحقيق احترام الذات للمجتمع والفرد لكي يواكب التطور التكنولوجي الذي يتقدم يوم بعد يوم، عن طريق نسف سياسة الانغلاق ودعم سياسية التفتح المتحضر، وتحقيق الحرية والديمقراطية. إلا أن تحقيق هذه الأهداف لا يتأتى إلا بضرورة أن تخرج فلسفة التربية من طابعها التأملي المجرد، لتلامس الواقع الذي أصبح يخضع لمتغيرات جديدة فرضتها الثورة العلمية والتكنولوجية، لتؤسس لأساليب تربوية ترافق الانسان المعاصر وتساعده على التأقلم مع هذا الواقع الجديد. نسعى من خلال هذا المقال توضيح أي دور يمكن لفلسفة التربية أن تلعبه في خضم التطور التكنولوجي والمعلوماتي الذي يشهده العالم، فالتدفق السريع والمتزايد للمعلومات، يطرح تحدي جديد أمام فلسفة التربية لتطرح رؤى جديدة محايثة لما تشهده المجتمعات من خلخلة في نظمها وعلاقاتها وقيمها بسبب الثورة المعلوماتية والرقمية التي اكتسحت العالم. ما يجعلنا نطرح السؤال التالي: أي فلسفة للتربية تُطرح في ظل التطور التكنولوجي الراهن؟

الكلمات المفتاحية: : الفلسفة؛ التربية؛ فلسفة التربية؛ التطور التكنولوجي. الثورة الرقمية والمعلوماتية


Rate of obesity, body height, body weight and cardiorespiratory performance of 10-12 years old obese school-boys: Hungarian-Egyptian-Syrian descriptive-comparative study

العثمان محمود, 
2022-09-18

الملخص: Abstract The aim was to explore and compare the obesity rate, body weight, body height and running performance among 10-12 years old obese boys' in three countries, Egypt, Hungary and Syria. Sample consisted of 418 obese, 10-12 years old. Body fat content was estimated according to Parizkova's suggestion. The cardiorespiratory performance was represented by 1200 m. Hungarians were significantly taller in 10- and 11 years old boys. The cardiorespiratory performance showed progressive improvement with age, but Hungarian's performance was significantly better. Key words: Obesity, cardiorespiratory performance, Hungary, Egypt, Syria المستخلص يهدف البحث إلى استكشاف ومقارنة معدل السمنة ووزن الجسم وطول الجسم وأداء الجري للأطفال البدينين من سن 10-12 سنة، مصر والمجر وسوريا. تشتمل عينة البحث على 418 طفل بدينمن سن 10-12 سنة. تم تقدير محتوى الدهون في الجسم وفقًا لاقتراح باريزكوفا. تم قياس الأداء القلبي التنفسي بتطبيق اختبار 1200 م جري. كان المجريون أطول بشكل ملحوظ في سن 10 و 11 سنة. أظهر الأداء القلبي التنفسي تحسنًا تدريجيًا مع تقدم العمر ، لكن كان أداء الأطفال المجريين أفضل بشكل ملحوظ. الكلمات المفتاحية: بدانة ،الأداء القلبي التنفسي، المجر ، مصر ، سوريا

الكلمات المفتاحية: Obesity ; Cardiorespiratory performance ; Hungary ; Egypt ; Syria