Educ recherche


Description

Educ Research is an international biannual and peer-reviewed scientific journal. It is edited by the National Institute for Educational Research (NIRE) since 2011 and distributed, via the Algerian Scientific Journal Platform (ASJP). It is specialized in the field of education and open to all scientific contributions in research-action. The editorial line is based on an evaluation, by an international reading committee, publishing original research articles, synthesis and scientific notes in the field of educational sciences in several languages (Arabic, French, English). Educ Research aims to promote research work intended for a specialized audience (researchers and teacher-researchers). It is also aimed at national education executives (inspectors, pedagogues, didacticians, psychologists, etc.) to support them in their professional activities; in particular to help promote a quality school. It offers doctoral students and young researchers the opportunity to publish their research work. The journal is distributed in Open Access, specifies and declares copyright, and ensures compliance with the code of ethics and professional conduct. Educ Research deals with all aspects related to research and development in educational technologies, to the socio-cultural, economic and educational system environment, to the analysis of educational practices, to educational evaluation, philosophy of education, educational innovation and governance, assurance and quality. Educational sociology, psychometric, educational psychology. Its vocation is to accommodate any original text, dealing with interactions between education and its environment and integrating Information and Communication Technologies for Education (ICT). The editorial board comprises a publication director, an editor-in-chief, a co-editor-in-chief, editorial secretariat, a scientific committee, a reading committee and linguistic correctors.


8

Volumes

13

Numéros

113

Articles


Covid-19 et éducation : répercussions psycho-pédagogiques en classe

الكوكي أنور, 

Résumé: L’objectif de cette recherche est d’étudier l’impact de la pandémie du COVID-19 sur l’enseignement-apprentissage au primaire tunisien. D’une part, nous avons administré un questionnaire auprès des enseignants du primaire. Les résultats montrent qu’un nombre important de ces enseignants déclarent avoir un état de stress et une déstabilisation au niveau de leurs pratiques. D’autre part, à l’aide d’un deuxième questionnaire, nous cherchons à étudier les répercussions de la pandémie sur les apprenants. Les résultats montrent que cette crise sanitaire vient bouleverser aussi bien la psychologie des élèves que leurs apprentissages et mettre en évidence la difficulté de la continuité pédagogique avec eux. Repenser de nouvelles pratiques est sollicité en l’absence d’un enseignement à distance dans le primaire tunisien.

Mots clés: climat scolaire ; continuité pédagogique ; Covid-19 ; enseignement à distance ; pratique enseignante


أثار جائحة كرونا على المدرسة الجزائرية: رؤية نفسية للحاجات الارشادية المستجدة

مزياني حمزة,  مزياني كريمة, 

الملخص: تغير أنماط الحياة على المدى القصير بسبب إجراءات الحجز الصحي لجائحة كورونا المستجد، قد أحدث عدة آثار على المدرسة الجزائرية في كل أبعادها، وبالخصوص على الفئات الهشة من التلاميذ الذين يعانون من صعوبات نفسية أو اجتماعية أو الذين تعرضوا أكثر لهذا الوباء، وهو ما كون وضعية استثنائية أدت إلى ظهور حاجات ارشادية مستجدة ضرورية لإعادة التوازن المعرفي والانفعالي والسلوكي لدى التلاميذ. وعن طريق الملاحظات الميدانية وما نقله لنا بعض المهنيين وأولياء التلاميذ في المدارس، ومن خلال استعراض آخر الدراسات العلمية حول هذا الموضوع، قمنا بتحديد بعض الحاجات الارشادية الضرورية التي تمثلت أساسا في الحاجة إلى تحضير الأولياء والتلاميذ والمعلمين، العودة إلى الروتين الدراسي، تحفيز الأطفال والتخفيف من مخاوفهم، التكفل ببعض الاضطرابات كالقلق والتعب وفقدان التركيز المرتبطة بهذا الوباء، الحاجة إلى التدريب على بعض الحالات الخاصة كوفاة أحد المحيطين بالتلميذ وحالات التلاميذ الذين كانوا يعانون سابقا من مشكلات نفسية( التوحد، ذوي الافراط الحركي).

الكلمات المفتاحية: الحاجات الارشادية ; التكقل النفسي ; آثار ك


L'école algérienne en temps du Covid-19

محجوب روزة, 

Résumé: La pandémie liée au sars-cov2 a provoqué une crise éducative sans précédent. En effet, plus de 180 pays, dont l’Algérie, à travers le monde ont procédé à la fermeture des écoles et de toutes les institutions de formation. Cette situation perdure depuis mars 2020. Néanmoins, des mesures ont été prises çà et là pour assurer la continuité des apprentissages : cours filmés, plates-formes d’enseignement, visio-conférences et classes virtuelles via des applications (Skype, Zoom, Discord,…). Les solutions prises pour palier à l’interruption des cours sont variables d’un pays à un autre et même à l’intérieur de chacun des pays. Cette situation engendre davantage d’inégalités et elle est en défaveur des élèves des milieux modestes ayant moins de possibilités éducatives en dehors du cadre scolaire.

Mots clés: Crise sanitaire ; Continuité pédagogique ; évaluation ; remédiation ; disparités


الضغط النفسي لدى التلاميذ المنخرطين في الدروس الخصوصية في ظل جائحة كورونا

عباسي سعاد,  كيبيش مريم, 

الملخص: الملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مستوى الضغط النفسي لدى المتعلمين المنخرطين في الدروس الخصوصية، كما سعت الدراسة إلى الكشف عن مدى دلالة الفروق تبعا للمتغيرات التصنيفية التالية : الجنس، التخصص، صفة الدراسة (معيد" ة " ـ غير معيد" ة ")، و المستوى الدراسي. ومن أجل تحقيق أهداف الدراسة تم الاعتماد عن المنهج الوصفي، حيث تم استخدام مقياس الضغط النفسي وتطبيقه على عينة من التلاميذ المستوى الثانوي (السنة الأولى/ الثانية / الثالثة ثانوي)، وقد بلغ عدد أفراد العينة 60 تلميذا (30 ذكور ثانوية زرواق، 30 إناث بثانوية فخار). وقد توصلت الدراسة إلى أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية لكل المتغيرات باستثناء متغير صفة الدراسة؛ حيث تم تحديد مستوى الضغط النفسي لدى الإناث وشعبة اللغات والسنة الثالثة ثانوي مرتفع أكثر. Abstract: The current study aimed to reveal the level of psychological stress among learners involved in private lessons, and the study also sought to reveal the significance of the differences according to the following categorical variables: gender, specialization, class of study (“teacher” - “non-teaching”), and academic level. In order to achieve the objectives of the study, the descriptive approach was adopted, where the psychological stress scale was used and applied to a sample of secondary level students (first/second/third secondary year), and the number of sample members reached 60 students (30 males in Zarwaq secondary, 30 females in Fakhar secondary ). The study concluded that there are statistically significant differences for all variables except for the study attribute variable; Where the level of psychological stress among females, the Languages Division, and the third year of secondary school was determined to be more high.

الكلمات المفتاحية: الضغط النفسي ; الدروس الخصوصية ; التعليم الثانوي ; جائحة كورونا


Distance learning during the pandemic: which effectiveness?

Miliani Mohamed, 

Résumé: La présente réflexion tente d’évaluer les pratiques de l’enseignement à distance telles que vécues par les membres du couple pédagogique (enseignants et étudiants) au sein des universités pendant la pandémie de la Covid-19. Il s’agit moins d’étudier les différentes formes que cet enseignement a pris, mais de comprendre si à la fin des expériences, enseignants et étudiants peuvent se dire satisfaits du travail accompli en jaugeant l’efficacité des pratiques nouvelles développées et telle que définie dans ce papier. C’est par le biais d’entretiens semi-structurés, qu’enseignants et étudiants ont pu donner leur avis sur l’efficacité comprise comme la réussite de la complémentarité et de l’équilibre entre médiatisation et médiation, les deux facettes de l’enseignement à distance, telle que chacun des partenaires a pu vivre durant cette période exceptionnelle qu’a été la pandémie du Covid-19.

Mots clés: distance learning ; learner ; digitalisation ; effectiveness