المجلة الجزائرية للأبحاث والدراسات

Algerian Journal of Research and Studies

Description

The Algerian Journal of Research and Studies is a non-profit , peer-reviewed, international journal specialized in human and social sciences, published in both paper and electronic format .Our open-access journal is published four times a year (Quarterly; March, June, September, December) in Arabic, English and French by the University of Mohamed Seddik Ben Yahia- Jijel. This journal strives to live up to the aspirations of the Algerian, Arab and international universities by making it an informative and discussion forum featuring serious and original studies and pieces of research are published. thus providing a scientific added value in the research domain of human and social sciences. The Journal is committed to publishing papers which raise issues and tackle scientific problems that are related to the major and timely concerns of Academic research in our domain.Our overall aim is to contribute to advancing knowledge in our broad domain of expertise-the human and social sciences- and to create, advance ,and share world knowledge in research academia. Special thanks should go to all those who have contributed or will contribute to the continuity and thriving of our journal. Needless to say that the opinions expressed in the papers and articles published herein do not necessarily reflect the views of the journal.

Annonce

إعلانات المجلة

هيئة تحرير المجلة الجزائرية للأبحاث والدراسات (AJRS)

 

إعلان عن استقبال المقالات

تعلن هيئة تحرير المجلة الجزائرية للأبحاث والدراسات عن فتح المجال لاستقبال مقالات جديدة في الحقول البحثية التي تدخل ضمن تخصصها، كما تنوه السادة المؤلفين إلى أن عدد جانفي 2024 سيكون مخصصا للمقالات المحررة باللغة الإنكليزية. 

 

Call For Papers

The ”ALGERIAN JOURNAL OF RESEARCH AND STUDIES” is pleased to invite researchers and scholars who wish to publish their scientific research papers and articles in its areas of interest of the above cited domains and disciplines, and we, hereby, inform authors that the submitted articles of the number of January 2024 , should be written in English.

 

Appel à contribution

La revue " Journal algérien des recherches et d'études" a le plaisir de vous inviter à contribuer à travers l’ouverture de la réception de nouveaux articles inclus dans les centres d’intérêt de la revue, il est noté également aux auteurs que le numéro du janvier 2024 sera réservé uniquement aux articles rédigés en langue anglaise.

*** 

تستقبل المجلة المقالات ضمن تخصصات العلوم الإنسانية والإجتماعية باللغات الثلاث:

العربية– الإنكليزية – الفرنسية

The Journal receives the articles in all specialities of human and social sciences in three languages:

Arabic - English - French

La revue reçoit des articles scientifiques des diverses spécialités axées dans le domaine des sciences humaines et sociales en trois langues :

Arabe – Anglais – Français

***

1- المطلوب من المؤلفين الراغبين في إرسال مقالاتهم للنشر في المجلة تحميل ''تعليمات للمؤلف'' و ''دليل المؤلف'' وقراءتهما جيدا والإلتزام بما جاء في محتواهما.

1- It is requested to the authors wishing to send their articles for publishing in the journal, to download “Instructions for authors” and “Guide for authors”, read them carefully and respect their contents.

1- Il est demandé aux auteurs désirant envoyer leurs articles en vue de publication dans la revue, de télécharger « instructions aux auteurs » et « guide pour les auteurs », les lire attentivement et respecter ce qui est mentionné dans leurs contenus.

2- تحرير مقالهم ضمن قالب المجلة كشرط ضروري لقبوله شكلا قبل تحويله للتحكيم.

2- Edit their article according to the template of the journal, as an essential condition to accept it on the form, before to be transmitted for evaluation.

2- Rédiger leur article selon le template (Modèle) du journal, en tant que condition nécessaire pour l’accepter sur la forme avant de le transmettre à l’évaluation.

3- يتوجب على المؤلف أن يحترم عند تسجيل مقاله التأكد من صحة البيانات التالية: التأكد من مطابقة عنوان مقاله مع العنوان الموجود في الملف المرسل، كتابة إسم ولقب المؤلف (ين) بشكل صحيح، تسجيل عنوان مقاله باللغة التي كتب بها مؤلفه (م) ومخبر الإنتماء إن وجد، التأكد من الكتابة الصحيحة للبريد الإلكتروني (المهني إن وجد) للمؤلف (ين) ومؤسسة إنتماءه (م)، الحرص على أن يكون البريد الإلكتروني المسجل على المنصة هو نفسه المسجل في ملف المقال المرسل.

3- The author must respect when he submit his article, to ensure the confirmation of the following information: check the conformity of the title of his article with the title of the sent file. Write the author’s name and surname correctly. Register the article’s title with the language in which the article was written and the affiliation laboratory if any. To make sure that the E-mail of the author has been written correctly (Professional mail if any), as well as his affiliation institution. Ensure that the email registered on the platform must be identical to the one which written in the sent article file.

3- L’auteur doit respecter lors de la soumission de son article, l’exactitude des données suivantes : vérifier la conformité du titre de son article avec celui qui figure sur le fichier envoyé, écrire le (s) nom (s) et le (s) prénom (s) de (s) auteur (s) correctement, enregistrer le titre de son article en langue de rédaction dudit article ainsi que le laboratoire d’affiliation s’il y aura lieu, confirmer à mentionner correctement l’adresse électronique ( E-mail institutionnel s’il y’aura lieu) de (s) auteur (s), ainsi que l’établissement d’affiliation, veiller et s’assurer que l’adresse électronique mentionnée sur la plateforme est identique à celle qui est mentionnée sur le fichier de l’article soumis.

4- يتوجب على أصحاب المقالات العلمية المحررة باللغة الإنكليزية أو الفرنسية ضمان سلامتها اللغوية والأسلوبية قبل إرسالها لأن المقالات المكتوبة بلغة أجنبية غير سليمة لا تقبل للنشر.

4- Scientific articles written in English or French must be well checked and examined in term of language and style before submission, because all articles written in foreign language found to be incorrect, will not be accepted for publication.

4- Les articles scientifiques rédigés en langue française ou anglaise doivent être bien vérifiés au niveau de la langue et du style avant de les soumettre, vu que tout article rédigé en langue étrangère avec une langue jugée incorrecte, entraine le rejet dudit article pour la publication.

5- لا يحق للمؤلف (ين) إرسال أكثر من مقال في المجلد الواحد (يتضمن كل مجلد أربعة أعداد تنشر على طول السنة).

5- Author (s) has (ve) no right to send more than one article in one folder ( each folder contains four numbers, which will be published throughout the year).

5- L (es) auteur (s) n’a (ont) pas le droit d’envoyer plus d’un seul article dans le même dossier (chaque dossier porte quatre numéros, qui seront publiés au long de l’année).

6- على المؤلفين من خارج الجزائر إرسال مقالاتهم عبر صفحة المجلة على المنصة الجزائرية للمجلات العلمية(ASJP) عبر الرابط الموالي وليس عبر البريد الإلكتروني للمجلة أو لرئيس التحرير أو لأحد أعضاء هيئة التحرير: https://www.asjp.cerist.dz/en/submission/490

6- Authors from outside Algeria must send their articles via the journal page on the Scientific Journals Algerian Platform (ASJP), by the following link, and not via the E-mail of the journal or to the editor on chief or other members of editorial staff: https://www.asjp.cerist.dz/en/submission/490

6- Les auteurs hors du territoire algérien doivent envoyer leurs articles via la page de la revue sur la plateforme algérienne des revues scientifiques (ASJP), par le lien suivant, et n’est pas via l’adresse électronique de la revue ou à l’éditeur en chef ou autre membre du comité de rédaction : https://www.asjp.cerist.dz/en/submission/490

7- تسند المقالات العلمية المقبولة شكلا لمراجعين (2) متخصصين على الأقل، يكونان من خارج مؤسسة إنتماء صاحب المقال وتتخذ هيئة التحرير قرارها بقبول المقال للنشر بناءا على قراراتهم الموضحة في الجدول:

تقييم المراجع الأول

تقييم المراجع الثاني

تقييم المراجع الثالث

القرار

مقبول

مقبول

 

يقبل

مقبول

مقبول بتحفظات صغيرة

 

يقبل بعد رفع التحفظات

مقبول

مقبول بتحفظات كبيرة

 

يقبل بعد رفع التحفظات

مقبول بتحفظات صغيرة

مقبول بتحفظات صغيرة

 

يقبل بعد رفع التحفظات

مقبول

مرفوض

مقبول

يقبل

مقبول

مرفوض

مرفوض

يرفض

مقبول بتحفظات صغيرة

مرفوض

مقبول

يقبل بعد رفع التحفظات

مقبول بتحفظات صغيرة

مرفوض

مرفوض

يرفض

مقبول بتحفظات صغيرة

مقبول بتحفظات كبيرة

مرفوض

يرفض

مقبول بتحفظات صغيرة

مقبول بتحفظات كبيرة

مقبول

يقبل بعد رفع التحفظات

مقبول بتحفظات كبيرة

مقبول بتحفظات كبيرة

 

يرفض

مقبول بتحفظات كبيرة

مرفوض

 

يرفض

مرفوض

مرفوض

 

يرفض

 

7- Accepted scientific articles on the form will be affected to two experts specialists reviewers at least , from outside the affiliation institution of the author, then, the editorial board will make a decision according to the following table:

7- Les articles scientifiques acceptés sur la forme (respectant le template) seront affectés à deux évaluateurs spécialistes au minimum, ces derniers devront être d’un établissement d’affiliation hors de celui de l’auteur de l’article, le comité de rédaction prendra décision par la suite sur l’acceptation de l’article pour la publication conformément à leurs décisions indiquées dans le tableau ci-dessous :

Decision

Evaluation of the third reviewer

Evaluation of the second reviewer

Evaluation of the first reviewer

Accepted

 

Accepted

Accepted

Accepted after withdrawal reservations

 

Accepted with minor revisions

Accepted

Accepted after withdrawal reservations

 

Accepted with major revisions

Accepted

Accepted after withdrawal reservations

 

Accepted with minor revisions

Accepted with minor revisions

Accepted

Accepted

Rejected

Accepted

Rejected

Rejected

Rejected

Accepted

Accepted after withdrawal reservations

Accepted

Rejected

Accepted with minor revisions

Rejected

Rejected

Rejected

Accepted with minor revisions

Rejected

Rejected

Accepted with major revisions

Accepted with minor revisions

Accepted after withdrawal reservations

Accepted

Accepted with major revisions

Accepted with minor revisions

Rejected

 

Accepted with major revisions

Accepted with major revisions

Rejected

 

Rejected

Accepted with major revisions

Rejected

 

Rejected

Rejected

 

8- قبول المقال للنشر لا يعني صدوره بالضرورة في العدد الموالي مباشرة وإنما يكون بحسب ضرورات النشر (عدد المقالات المقرر نشرها، تاريخ إرسال المقالات المقبولة للنشر).

8- if the article is accepted for publication, doesn’t means that it will appear necessarily in the next number directly, but it will be according to the necessities of publication (numbers of articles due to be published, date of sending of the accepted articles for publication).

8- L’acceptation de l’article pour la publication, ne signifie pas obligatoirement sa parution dans le numéro suivant, mais il sera être publié selon les nécessités de la publication (nombre d’articles qui seront publiés, date d’envoi des articles acceptés pour la publication).

9- في حالة قبول المقال بتحفظات صغيرة أو كبيرة، تمنح لصاحب المقال مهلة 3 أشهر لتصويب مقاله، وفي حالة انقضاء المهلة الممنوحة له دون قيامه بالتعديلات المطلوبة يتم التراجع عن قبول مقاله ثم رفضه مباشرة.

9- In case of acceptation of the article with minor or major revisions, a period of 3 months will be offered to the author to correct his article. In case of the above-mentioned deadline expires without any requested modifications are done, an annulation of his article acceptation will be applied, and then it will be automatically rejected.

 9- Dans le cas d’acceptation de l’article avec révisions mineures ou majeures, un délai de 3 mois sera attribué à l’auteur en vue de rectifier son article, et dans le cas de l’expiration du délai accordé sans effectuer les modifications nécessaires, cela entrainera l’annulation d’accepter son article et de le rejeter automatiquement.

10. في حالة طلب المراجعين من صاحب المقال تعديل عنوان مقاله، يتوجب عليه تدوين العنوان الجديد في خانة "تفاصيل المقال" وذلك تفاديا للإختلاف بين العنوان المدون في متن المقال وذلك الذي سيظهر في صفحة العدد على المنصة.

10- In case of requesting title’s modification of the article from the author by reviewers, he must register the new title in the checkbox “ details of article”, in order to avoid the difference between the title written in the body and the one that it will appear in the page of the number on platform.

10- Dans le cas où les évaluateurs demanderont de l’auteur à effectuer une modification du titre de son article, il devra enregistrer le nouveau titre dans l’onglet « détails de l’article », cela, permettant d’éviter l’incohérence entre le titre mentionné dans le corps de l’article et celui qui apparaitra dans la page du numéro sur la plateforme.

11- في حالة قبول المقال للنشر من قبل المراجعين تتم مراسلة صاحب المقال من أجل ملأ خطاب التعهد (بعدم نشر المقال في مجلة أخرى وأصالة المعلومات التي يتضمنها) وإرساله، وفي حالة عدم قيامه بذلك يتم التراجع عن قبول المقال بعد انقضاء شهر من مراسلة صاحبه.

11- In case of acceptation of the article for publication by the reviewers, the author shall be contacted in order to fill out the letter of undertaking ( don’t publish the article in an other journal, furthermore the originality of information it contains) and send it. In case of failure to do so, the publication of the article is undone after the expiry of the duration of one month from the date of author’s correspondence.

11- Dans le cas d’acceptation de l’article pour la publication par les évaluateurs, l’auteur sera communiqué pour qu’il puisse remplir la lettre d’engagement (de ne pas publier l’article dans une autre revue ainsi que l’originalité des informations contenues) et de renvoyer, et dans le cas contraire, cela entrainera l’annulation d’acceptation de son article après un délai d’un mois à compter de la date notification.

12- لا يحق لصاحب المقال طلب إضافة إسم مؤلف آخر، أو إسم مخبر أو معلومات أو تصحيح هفوات إملائية بعد انتهاء عملية تقييم المقال وقبوله للنشر.

12- The author has no right to request to add either other author, a name of a research laboratory, information, or to correct errors or misspelled words, after ending the evaluation operation of the article and accept it for publication.

12- L’auteur n’a pas le droit de demander à ajouter le nom d’un autre auteur, ou un nom d’un laboratoire de recherche, informations ou rectifications de fautes d’orthographe, après que l’opération d’évaluation de l’article soit terminée en vue de son acceptation pour la publication.

13- تصدر الأعداد الأربعة للمجلة في الأشهر التالية:

جانفي

أفريل

جويلية

أكتوبر

 

 

13- The fourth numbers of the journal will appear in the following months:

October

July

April

January

 

 

13- Les quatre numéros de la revue apparaissent dans les mois suivants:  

Octobre

Juillet

Avril

Janvier

 

 

**   AJRS  **

15-12-2023


7

Volumes

25

Numéros

578

Articles


Le pronom On comme un marqueur polyphonique dans l’Editorial du Quotidien d’Oran.

شرنوحي احمد,  صياد عبد القادر, 
2024-04-18

Résumé: Cet article tente de problématiser la manifestation du pronom « On » comme un procédé polyphonique dans le discours de la presse écrite algérienne francophone, notamment celui de l’éditorial du Quotidien d’Oran. La polyphonie ou la pluralité des voix est assurément présente dans la presse écrite algérienne comme une stratégie discursive et argumentative qui permet au journaliste de construire son dispositif énonciatif, exprimer des propos et défendre des opinions tout en gardant sa posture d’objectivité afin de répondre aux critères d’efficience de son énonciation et respecter les normes déontologiques du journalisme. Dans l’énonciation journalistique, les marqueurs polyphoniques permettent en tout état de cause, d’exprimer implicitement des points de vue subjectifs d’une finalité persuasive et servant à la fiabilité de l’argumentation. L’objectif fondamental de cette étude est de déceler et examiner les différentes occurrences de l’usage du pronom on dans les extraits des éditoriaux retenus et montrer comment l’éditorialiste emploie ce pronom comme une entité polyphonique qui est censée renvoyer à plusieurs instances énonciatives dans son discours.

Mots clés: Editorial ; polyphonie ; locuteur ; On-polyphonique ; êtres discursifs


راهن الأدب المقارن في الجزائر،الصّورائية والتيماتولوجيا

سي الطيب ميلود,  المكروم سعيد, 
2023-12-23

الملخص: الأدب المقارن هو دراسة أدبين قوميين مختلفين ،من حيث نقاط التأثير والتأثّر التي حدثت بينهما ،وكذا انتقال الآداب والعلوم بين البلدان وعبر الأزمنة ،وقد حدث هذا وفق مجموعة من المناهج التي عملت على حفظ تلك الآداب واستمرارها ،كما وسّعت في بعضها الآخر ،ومنها :التأثّر والتأثير ،الاستشراق،الترجمة، الصّورائية ،الموضوعاتية .. أمّا المناهج الثّلاثة الأولى فلم يحدث لها أيّ جديد يذكر ،ما عدا بعض المحاولات المتناثرة هنا وهناك، وكانت ولا زالت أكثر الاهتمامات منصبّة على مجال الصّورائية التي اهتمت بدراسة صورة الشّعوب في أدب بعضها البعض ،وعلى الموضوعاتية وهي تحوّل بعض العوالم والمعالم إلى مواضيع في الآداب القومية المختلفة ،فتعدّدت الدّراسات الأكاديمية على منوال هذين المنهجين. كان هذا راهن الأدب المقارن في الجزائر من خلال الدّراسات التي ناقشها الباحث الجزائري ،كدراسة صورة فرنسا في الأدب الجزائري ،أو دراسة صورة الصّحراء الجزائرية في الأدب الأجنبي ،واعتبار الأمير عبد القادر موضوعا في الأدب الغربي ،أو جميلة بوحيرد ،أو العربي بن مهيدي ..فقد كان الاتّفاق في هذه المناهج عبر المفهوم التي كانت عليه، أمّا الاختلاف ففي المضامين ،والتي جعلت من الدّراسات تستمر وتكثر في هذا الإطار. Abstract: Comparative literature is the study of two different national literature in terms of the points of influence that occurred between them as well as the transmission of literature and sciences between countries throughout time, and this occurred according to a set of approaches that worked to preserve and sustain those literature. it has also expanded in others, including influence, Pictorial and objective. The first three approaches did not happen in anything new except some attempts which were and still are the most focused on the field of photography that was interested in the study of people in each other’s literature and on thematic, which turns some factors and features into topics in different national literatures. This was the reality of comparative literature in Algeria through studies discussed by the Algerian researcher, such as studying the image of France in Algerian Sahara in foreign literature, the agreement in these approaches was through the concept it was, but the difference in the contents that made the studies continue and abound in this context. Keywords:comparative littérature, curriculum, pictorial, timalogy .

الكلمات المفتاحية: الأدب المقارن،المناهج،الصّورائية ،التيماتولوجيا.


تيهان المعنى في شعر ما بعد الحداثة ديوان " كما فرح بين جرحين " لمحمد الأمين سعيدي أنموذجا

مسعودي سليمة, 
2023-12-26

الملخص: إذا كان البحث عن المعنى واستيعاب الوجود الإنساني هو المسؤولية الوجودية التي ارتهنت عندها كينونة البشر، والقضية الجوهرية التي تأسست عليها الفلسفة والشعر والمعارف المختلفة، فإنها في الراهن الذي نعيشه، وبحكم تداعيات الحداثة الرأسمالية، وفلسفة الأنوار العقلانية، وانفجار الوضع ما بعد الحداثي بحالات من القلق الوجودي، وتشظي الدلالة وفقدان المعنى، تعد أهم أسئلة الفلسفة المعاصرة وموضوعات شعر ما بعد الحداثة، وهو ما دعا إلى دراسة هذا البعد الهام من كينونة الإنسان المعاصر، وذلك من خلال الوقوف على سؤال المعنى بين الفلسفة والشعر، ثم دراسة موقف الفلسفة المعاصرة من المعنى، ثم البحث في فلسفة المعنى في شعر ما بعد الحداثة، لتقدم الدراسة مقاربة في ضوء علم النفس الوجودي في ديوان : "كما فرح بين جرحين " للشاعر الجزائري محمد الأمين سعيدي، فتكشف عن التداخل الكبير بين المنطق الفلسفي المعاصر ومنطق شعر ما بعد الحداثة في مقاربة قضية المعنى الوجودي لراهن البشر . The questions of meaning and the understanding of human existence is the existential responsibility on which human beings are dependent, and the core issue on which philosophy, poetry and various pieces of knowledge are founded. At the present time, and in view of the repercussions of capitalist modernity, the rationalistic enlightenment philosophy, and the explosion of the postmodern situation with cases of existential anxiety, fragmentation of significance and loss of meaning, these questions are the most important questions of contemporary philosophy and themes of postmodern poetry. This is what called for studying this important dimension of the contemporary human being, by standing on the question of meaning between philosophy and poetry, then studying the position of contemporary philosophy on meaning, and then researching the philosophy of meaning in postmodern poetry. Therefore, this study is an approach in the light of existential psychology in the book “As Joy in the Middle of Two Wounds” by the Algerian poet Saidi Mohammed Amin, which came to study the great overlap between contemporary philosophical logic and the logic of postmodern poetry in approaching the issue of existential meaning to the current human being

الكلمات المفتاحية: استيعاب الوجود الإنساني، كينونة الإنسان المعاصر، فقدان المعنى، المسؤولية الوجودية. ; The existential responsibility, the understanding of human existence, loss of meaning, the contemporary human being


دور أستاذ التعليم الثانوي في تعزيز العلاقات الجماعية في الصف الدراسي ( دراسة ميدانية على عينة من أساتذة التعليم الثانوي ببلدية جيجل) The secondary school teacher′s role in promoting relationships in the classroom (A field study on a sample of secondary education teachers in the municipality of Jijel)

بلواد مريم,  قيرواني محمد أمين, 
2024-02-08

الملخص: هدفت الدراسة إلى التعرف على الدور الذي يؤديه أستاذ التعليم الثانوي في تعزيز العلاقات الجماعية مع التلاميذ وبين التلاميذ واهمية هذه العلاقات في القسم، وقد اعتمد الباحثان على المنهج الوصفي وأداة الاستمارة لجمع البيانات، وعينة قصدية متكونة من100 أستاذ وأستاذة بالطور الثانوي. وتوصلت الدراسة إلى أن للأستاذ التعليم الثانوي دور إيجابي في تعزيز العلاقات مع التلاميذ وبين التلاميذ في القسم، وأوصت الدراسة بضرورة الاهتمام أكثر بالعلاقات الجماعية في المدرسة وتوعية التلاميذ والأساتذة بأهميتها. This study aimed to identify the role that teachers play in enhancing collective relationships with students and the importance of these relationships in the classroom. The research relied on the descriptive approach, the questionnaire tool for data collection and an intentional sample of 100 male and female secondary school teachers. The study found that teachers have an effective role in enhancing collective relationships with and between students in the classroom. The study recommended the need for more attention to collective relationships in the school, raising awareness among students and teachers about their importance.

الكلمات المفتاحية: الدور، أستاذ التعليم الثانوي، التعزيز، العلاقات الجماعية، الصف الدراسي ; Role, Secondary school teacher, Reinforcement, Group relationships, Classroom


اصل عقد البيع وطبيعته

حمد عضيد عزت حمد,  شبر محمد عبد الاله موسى,  حمد مروان عضيد عزت, 
2024-01-21

الملخص: لا تخفى أهمية عقد البيع ، فهو من أكثر العقود المدنية انتشارًا وشيوعًا في حياتنا اليومية. لا يكاد يمر يوم دون إبرام عدد من عقود البيع ، بعضها له أهمية كبيرة والبعض الآخر يتعلق بالتخلص من البضائع والمنتجات التي تفوق احتياجاتهم. لتزويده بما يحتاجه. وقد ازدادت هذه الأهمية مع التقدم الصناعي الذي شهدته مجتمعاتنا المدنية ، حيث اتسع نطاق الإنتاج والتوزيع في مختلف جوانب الحياة. ومع التطور الهائل الذي نشهده يوميًا في مجال الصناعة ، حيث يشهد العالم يوميًا ولادة العديد من المنتجات الصناعية بمختلف أنواعها وأحجامها وأشكالها ، من السلع الاستهلاكية والأجهزة المنزلية والكهربائية إلى أجهزة الكمبيوتر وشبكات الإنترنت. بسبب هذه الطفرة غير المسبوقة التي نشهدها في الوقت الحاضر في مجال التقدم الصناعي والعلمي ، تحول المستهلك معها من أشياء بسيطة التركيب وسهلة الاستخدام إلى منتجات مصنعة شديدة الخطورة ومعقدة تتطلب عناية كبيرة والحذر.

الكلمات المفتاحية: العقود المدنية ، ضمان عيوب ، البيع والمقايضة ، البيع ، الإيجار.


الأبعاد الدلالية لمصطلحات القصّ القرآني

داوي سهام, 
2024-01-21

الملخص: شغلت القصّة حيّزا معتبرا من النصّ القرآني الشريف، فحفلت بأخبار الأمم السابقة، ما عُرفت شخصياتهُا منها من الأنبياء والصالحين، وما ذكر الواقعة مجرّدة من تفاصيلها في سياقات: دينية، أخلاقية، سُننية تعطي القصّة دورها في ربط القارئ بالعقيدة التي جاء الرّسل لترسيخها، وتهديه إلى الفضيلة وصالح الأخلاق ممّا امتُدح أصحابُه، وذُمّ من سواهم من الفاسدين، مع بعد سُنني حليّ. ورغم كثرة الدراسات المتعلّقة بالقصص القرآني إلاّ أنّ ثمّة زوايا فيها في حاجة إلى التعمّق، والاهتمام، ذلك أنّ العروض القصصية القرآنية قد خدمت المعلومة، والموضوع، والعبرة، فكانت الآيات والمقاطع هي وحدات الدراسة، بينما تخدمنا المصطلحات في استقصاء الدلالة، وتصنيفها، وبناء الأحكام عليها، وهذا ما هدفت إليه هذه الدراسة التي قامت على استقراء آيات القصص، وتحديد مصطلحاتها المفتاحية التي انتقلنا في عرضها من الدلالة المعجمية إلى غاية الاستعمال بمساعدة أداة تحليل المحتوى، وقراءة نتائج الجداول على نحوٍ أحالنا على الأبعاد المتوخاة من هذا القصص. مما أسفر عن تأكيد الغرض الديني للقصة القرآنية. ويكفينا تقديما لهذا الجهد العلمي أنه استثمر الأدوات البحثية الحديثة في استخراج الأبعاد المهمة للقصص القرآني، بما يضيف إلى المبثوث منها في كتب التفسير تحديدا دقيقا لأنسب الألفاظ، وأحكم التراكيب التي استعملها القرآن الكريم في المقاطع القصصية، في جانب ترسيخ العقيدة، وتنقية الأخلاق، وتلقين القوانين الجارية في الخلق. Abstract: The story occupied a significant part of the Holy Qur'anic text, and it was filled with the news of previous nations, what its characters knew from the prophets and the righteous, and what was mentionned on the incident abstracted from its details in religious, moral and god’s laws context gives the story its role in linking the reader to the doctrine that the apostles came to consolidate it, Despite the large number of studies related to Qur'anic stories, there are angles in them that need depth and attention, because the Qur'anic narrative presentations have served the information, the subject, and the lesson, so the verses and passages were the units of study, while the terms serve us in investigating the semantics, classifying them, and building judgments on them, and this is what this study, which was based on extrapolating the verses of the stories, identifying their key terms that we have moved in their presentation from lexical connotation to use with the help of the content analysis tool, and reading the results of the tables which resulted in confirmation of the religious purpose of the Qur'anic story . It suffices to appreciate this scientific effort that it has invested modern research tools in extracting the important dimensions of Qur'anic stories, adding to the precise definition of the most appropriate words in the books of interpretation, and the wisest structures used by the Holy Qur'an in the narrative passages, in terms of consolidating the faith, purifying morals, and indoctrinating the laws that are going on in creation.

الكلمات المفتاحية: الدلالة ; القرآن ; القصص ; المصطلح ; الأخلاق ; Significance ; Qur’an ; Stories ; term ; Ethics


واقع تصميم المكاتب المفتوحة وانعكاساته على الصحة الجسدية والنفسية للموظفين بكلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بجامعة قسنطينة2

براح فوزية, 
2024-01-05

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن واقع تصميم المكاتب المفتوحة وانعكاساته على صحة الموظفين الجسدية والنفسية للموظفين من خلال إجراء دراسة ميدانية بكلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بجامعة قسنطينة2، وقد استخدم المنهج الوصفي الاستكشافي، واستعملت استمارة نصف موجهة أجاب عليها عينة مقصودة تمثلت في 23 موظفا يعملون بالمكاتب المفتوحة بالكلية موزعين على خمس مصالح. وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن واقع تصميم المكاتب المفتوحة بكلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بجامعة قسنطينة2 مخالف لبعض المعايير والمقاييس للحفاظ على الصحة الجسدية والنفسية للموظفين ، وأن سلبيات العمل بالمكاتب المفتوحة ترتبط بانتهاك الخصوصية والأسرار المهنية حسب آراء الموظفين، كما أن ايجابيات العمل بها ارتبطت بالعمل بروح الجماعة والتنسيق في أداء العمل لدى الموظفين العاملين بالمكاتب المفتوحة بالكلية. This study aims to reveal the reality of the effect of open office design on the physical and psychological health of employees at work by conducting a field study at the Faculty of Humanities and This study aims to reveal the reality of open office design and its repercussions on employees’ physical and psychological health by conducting a field study at the Faculty of Humanities and Social Sciences at the University of Constantine 2. The exploratory descriptive approach was used, and a semi-directed questionnaire was answered by a purposive sample of 23 employees working in open offices. The college is divided into five departments. The results of the study concluded that the reality of the design of open offices at the Faculty of Humanities and Social Sciences at the University of Constantine 2 violates some standards and standards for maintaining the physical and psychological health of employees, and that the negatives of working in open offices are related to violating privacy and professional secrets according to the opinions of employees, and the positives of working in them are linked to working in a group spirit and coordination. In the work performance of employees working in the college’s open offices.

الكلمات المفتاحية: المكاتب ; العمل ; الصحة النفسية ; الصحة


مقاربة الظاهرة الاتصالية في مجال العلوم الإنسانية - تحليل مواقف اتصالية لـ Pierre Daco –

فركوس نظيرة, 
2023-11-18

الملخص: ملخص: يعتبر علم الإعلام و الاتصال من الموضوعات حديثة النشأة و التي ظلت تبحث لنفسها عن مسار مستقل عن باقي العلوم الإنسانية و الاجتماعية سعيا لخلق التفرد و تأطير موضوعاتها و مناهج بحثها لتتميز عن باقي العلوم غير أن ذلك يوقع الباحثين في كل مرة في إشكالات عديدة منها تعذر التحديد الدقيق للموضوعات التي تندرج ضمن هذا العلم ، تحديد المقاربات النظرية المناسبة لتناول هذه الموضوعات حتى تتخذ الصيغة العلمية و تحديد النظريات و المناهج الملائمة لدراستها و تحليلها ، كلها مسائل تستدعي التحليل و النقاش و فهم كيفية بناء المواضيع العلمية في مجال الإعلام و الاتصال ضمن حقل العلوم الإنسانية ، الأمر الذي سوف نحاول توضيحه انطلاقا من تحليل مواقف اتصالية من تصور المعالج النفسي البلجيكي بيار داكو Pierre Daco و التي توصلنا من خلالها إلى نتيجة أساسية مفادها : لا وجود لمواضيع علمية اتصالية منعزلة عن باقي العلوم الإنسانية ، فمعطيات الموقف الاتصالي تشارك في تشكيله مكونات أخرى مستمدة من علوم أخرى ، فقط التموضع الإبستيمولوجي للباحث هو الذي يحدد معالم الموضوع من المنظور الإعلامي و الاتصالي . الكلمات المفتاحية : موضوع الإعلام و الاتصال ، التموضع الإبسيمولوجي ، بناء الموضوع العلمي . Abstract: Communication science is considered as one of recent subjects that took time to find an independent record from other social sciences and humanities for singularity and subjects supervision as well as research methodologies in order to be distinguished from other sciences.However, researchers encounter several problems such as impossibility of exact determination of subjects related to this science and determination of adequate methodologies and theories for study and analysis, all are problems need to be analyzed and discussed and to understand how to construct scientific subjects in the field of telecommunication among humanities, this is what will try to precise starting from the analysis of communicative positions that the Belgian psychotherapist Pierre Daco imagined where we draw a basic result that there is no isolated communicative scientific subjects from other humanities since data of communicative position participates in its composition other components resulted from other sciences, only the epistemological localisation of researcher will determine landmarks of subject from media and communicative point of view. Keywords : Information and Communication objects , epistemological position , the constitution of the scientific object .

الكلمات المفتاحية: موضوع الإعلام و الاتصال ; التموضع الإبسيمولوجي ; بناء الموضوع العلمي


Investigating Teachers’ Attitudes towards Teaching Lexical Collocations to Improve EFL Learners’ Speaking Fluency

بن عليلش أسماء,  فاضل محمد رفيق, 
2024-04-18

Résumé: Collocations are considered one of the most challenging components of second and foreign language acquisition due to their huge existing number and arbitrariness. The present study aims to explore whether or not EFL teachers teach lexical collocations. It also aims at investigating EFL teachers’ attitudes towards teaching lexical collocations and their practices in teaching them to improve their learners’ speaking fluency. In order to achieve the predetermined objectives, an exploratory descriptive method was adopted using a questionnaire as a data collocation tool. The questionnaire was designed and distributed to 20 oral expression teachers at the department of English, University of Mohammed Seddik Ben Yahia -Jijel. The results revealed that teachers do not sufficiently focus on teaching lexical collocations in the speaking class, even though they are aware of their importance in the learning process, and failure in teaching them would negatively impact students’ overall language performance. Additionally, teachers hold positive attitudes towards lexical collocation teaching to improve EFL students’ speaking fluency, and indicated some practices that could prevent its full implementation.

Mots clés: Lexical collocations ; Speaking fluency ; Attitudes ; Practices ; Teaching collocations



Les 10 articles les plus téléchargés