مجلة الحقيقة
Volume 18, Numéro 2, Pages 318-331

أثر توظيف الموارد البشرية على أداء المؤسسات العمومية الجزائرية دراسة ميدانية على عينة من المؤسسات العمومية بمنطقة الوسط The Impact Of Employing Human Resources On The Performance Of Algerian Public Institutions Field Study On A Sample Of Public Institutions

الكاتب : فلة غيدة .

الملخص

تواجه إدارة الموارد البشرية في وقتنا الحاضر تحديات كبيرة فرضتها عليها التغيرات المتسارعة في محيط المؤسسات وخاصة العمومية منها، مما جعل هذه الإدارة تغيّر من فلسفتها لتكون أكثر مرونة حتى تتكيّف مع التطوّرات الحاصلة. وشملت هذه التغييرات عدة جوانب من إدارة الموارد البشرية بدءا بطبيعة التعامل مع العنصر البشري على أساس أنّه رأس مال يجب الاستثمار فيه لتحقيق مزايا تنافسية، إلى محاولة تحقيق الفعالية المطلوبة من خلال ترشيد مختلف ممارسات إدارة الموارد البشرية . تهدف هذه الدراسة إلى الوقوف على العلاقة والأثر بين درجة فعالية توظيف الموارد البشرية ومستوى الأداء بمؤسسات القطاع العام الجزائري من وجهة نظر المسيّرين، انطلاقا من تعزيز وتقوية دور إدارة الموارد البشرية فيها وجعلها المسئولة عن تحقيق الكفاءة الإنتاجية والفعالية التنظيمية . وكذا إلى إبراز أهمية عملية تقييم الأداء التنظيمي ودورها في ضمان بقاء المنظمات وتطوّرها في بيئة الأعمال وتكيّفها مع المستجدات ومواجهة المشاكل المعاصرة وتحديات المستقبل. هذا وأظهرت نتائج الدراسة الميدانية أنّ هناك درجة متوسطة من الممارسة الفعالة لنشاطات التوظيف في المؤسسات العمومية الجزائرية Today, human resources management faces major challenges posed by the rapid changes in the institution’s environment, especially the public ones. Due to these changes, the field of human resources management started to opt for more flexible strategies in order to adapt with current developments .These changes included several aspects of human resources management, from the nature of dealing with the human element as capital to be invested in order to achieve competitive advantages, to try to achieve the desired effectiveness through the rationalization of various human resources management practices. The aim of this study is to identify the relation and the degree between effectiveness of human resources utilization and the level of performance in the Algerian public sector institutions-from the point of view of managers-, in order to highlight the importance of the process of evaluating the organizational performance and its role in ensuring the survival of organizations and their development in the business environment and adapt them to the latest developments and to address contemporary problems and challenges of the future.

الكلمات المفتاحية

إدارة الموارد البشرية؛ التوظيف؛ الأداء التنظيمي؛ المؤسسات العمومية الجزائرية ; Human Resources Management, employment, organizational Performance, Algerian Public Institutions.