مجلة مجتمع تربية عمل
Volume 9, Numéro 1, Pages 359-373
2024-06-30

علاقة الفاعلية الذاتية بالتوافق المهني لدى أساتذة التعليم الثانوي Relationship Of Self-efficacy With Professional Compatibility Among Secondary School Teachers

الكاتب : تجنانت محمد . خلفان رشيد .

الملخص

يهدف هذا المقال إلى التعرف على علاقة الفاعلية الذاتية من خلال كل من الإنجازات الأدائية، الخبرات البديلة، الإقناع اللفظي والحالة الفيزيولوجية والانفعالية مع التوافق المهني لدى أساتذة التعليم الثانوي، حيث تم تبني المهج الوصفي التحليلي لأنه الأنسب، وكذا الاعتماد على استبيان الفاعلية الذاتية لـ(louise clément et al2018) ومقياس التوافق المهني لعبيد ايمان محمود 2014. وقد أجريت الدراسة على عينة قوامها (158) أستاذا وأستاذة بأسلوب الحصر الشامل، وبعد التحليل الإحصائي (SPSS) بينت النتائج وجود علاقة ارتباطية موجبة بين الفاعلية الذاتية والتوافق المهني لدى أساتذة التعليم الثانوي في الوسط الحضري لمدينة تيزي وزو. This article aims to identify the relationship between self-efficacy, through performance achievement, vicarious experience, verbal persuasion, physiological and emotional state with professional compatibility among secondary school teachers. The study adopts a descriptive approach and utilizes The self-efficacy questionnaire (Louise clément et al 2018) and professional compatibility (Abid Imane Mahmoud 2014) scale as measurement tools. The sample consist of (158) teachers by comprehensive survey method. And The statistical analysis using SPSS reveals a significant correlation between self-efficacy and professional compatibility among secondary school teachers. In the urban setting of tizi-ouzou city.

الكلمات المفتاحية

 الفاعلية الذاتية  التوافق المهني  أستاذ التعليم الثانوي ;  self-efficacy  professional compatibility  secondary school teachers