revue de bibliothéconomie

مجلة علم المكتبات

Description

The Journal of Library Science (JLS) is a peer reviewed scholarly periodical published annually, and is issued by the Department of Library and Documentation Science at the Faculty of Human Sciences of the University of Algiers 2 - Abu Al-Qasim Saadallah. JLS was published in 2001 and is committed to publishing research articles in Arabic, French and English. The domains covered by JLS are libraries, information, manuscripts, information technology, archives and all the research related to the information and the vessels of knowledge. The editorial board seeks to raise the quality of research published in the JLS to international standards, and thus is keen on participation of distinguished scholars at the international level. JLS constitutes a platform for professors and researchers inside and outside the country both for scientific contributions and exchange of experiences. This is in order to develop specialization on the footsteps of leading global experiences in the field of libraries and information. JLS publishes original research and therefore articles that have been previously published in journals or other scientific forums are not accepted. The Journal encourages innovative research that contributes to development of documentary and information systems in terms of administration and management, raising the level of performance and valuing resources. The research and studies published in the journal and the ideas it bears express the opinions of their owners and do not necessarily express the opinion of the journal.

Annonce

تعديلات

يرجى من المؤلفين الذين قبلت مقالاتهم بتحفظ القيام بالتعديلات المطلوبة و إدراجها في المقال مع إرسال كشف التعديلات.

21-05-2023


15

Volumes

20

Numéros

165

Articles


المصادر الرقمية واستعمالها في ظل جائحة كورونا. The Digital resources use under the coronavirus pandemic.

ويكان باية, 
2024-01-22

الملخص: المستخلص: تعتبر الوثيقة الرقمية مظهر من مظاهر الثورة الرقمية التي أثرت تدريجيا على الأنشطة الإنسانية منذ النصف الثاني من القرن العشرين. أدخلت الوثيقة الرقمية تغييرات على مصطلح الوثيقة من الجانب النظري من حيث الفصل بين المحتوى والوعاء، مما ساعد على تداول واستعمال مصادر رقمية على الخط المباشر بالنص الكامل وضمّها إلى مصادر المكتبات ونظم المعلومات. تناولت هذه الدراسة إشكالية استعمال المصادر الرقمية من طرف الطلبة الجامعيين أثناء السنة الأولى لظهور وتفاقم جائحة كورونا كوفيد 19 في 2020 بهدف إبراز الممارسات الفعلية التي نجمت عن هذا الاستعمال استنادا على الدراسة الميدانية التي استعمل فيها المنهج الوصفي التحليلي و الاستبيان كأداة لجمع البيانات. توصّلت نتائج الدراسة الميدانية إلى أن الرسائل الجامعية الرقمية هي المصادر الأكثر استعمالا من طرف الطلبة والإنترنيت هو المصدر الأساسي لها، كما واجه الطلبة صعوبات تقنية وعراقيل لغوية صعبت عليهم استخدام للمصادر الرقمية ويقترحون التكوين كحلّ أساسي لهذه الصعوبات. Abstract: The digital document is considered a phenomenon of the digital revolution gradual spread in all fields and human activities since the second half of the twentieth century. The digital document made changes the definition of document and introducing separation between the content and support which helped to use and circulate digital resources on internet and included them in libraries and information systems resources. In this article we will address the practises of university student in using digital resources in the first year of the corona virus pandemic in 2020 by analyzing the results of field study. The study concludes that digital theses are most used by students and the internet is the main source of them. Students face technical and linguistic difficulties, and suggest formation as a solution to these difficulties.

الكلمات المفتاحية: Corona virus pandemic ; Digital resources: 2020; Tahri Mohamed University; Digital document; Formation ; Corona virus pandemic ; Digital resources: 2020 ; Tahri Mohamed University ; Digital document ; Formation ; المصادر الرقمية ; جامعة طاهري محمد ; الوثيقة الرقمية ; التكوين ; الأزمة الصحية كوفيد 19


Open source electronic courses (Moocs) as a tool for digital distance learning: library science and documentation students of Khemis Miliana University as a model

صابور سعيدة, 
2024-03-05

الملخص: Abstract: Open source e-courses (MOOCS) are a new model for providing educational course materials on the global information network (World Wide Web), where the process of accessing various educational materials takes place according to multiple formats, whether in terms of cost or in terms of substantive or linguistic coverage. This study aims to measure the utilization of open-source electronic courses by students of Library Science and Documentation at the University of Djilali Bounaama- Khemis Miliana. The study explores the obstacles preventing their usage and compares them with the standards related to the specialization of Information Technology, Documentation, Library Management and Documentary Institutions, and the specialization of Library Science and Documentation. The support of open-source electronic courses for the Library and Information Science curriculum is assessed using descriptive-analytical methodology and content analysis. We concluded that language barrier is the main hindrance preventing the use of electronic courses in the academic context. الملخص: المقررات الإلكترونية المفتوحة المصدر نمط جديد لإتاحة المواد المساقات التعليمية على شبكة المعلومات العالمية حيث تتم عملية الوصول أو الولوج إلى مختلف المواد التعليمية وفقا لصيغ متعددة سواء من حيث التكلفة أومن حيث التغطية الموضوعية أو اللغوية. تهدف هذه الدراسة للتعرف على استعمال المقررات الإلكترونية المفتوحة المصدر لدى طلبة علم المكتبات والتوثيق بجامعة الجيلالي بونعامة -خميس مليانة-؛ مستعرضين العوائق التي تحول دون استخدامها،... ومقارنتها بمقاييس تخصص تكنولوجيا المعلومات والتوثيق وإدارة المكتبات والمؤسسات الوثائقية تخصص علم المكتبات والتوثيق ومدى دعمها لها بالاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي وتحليل المحتوى وتوصلنا إلى أن عائق اللغة أكبر سبب لا يمكن من استخدام المقررات الإلكترونية في الأوساط الجامعية.

الكلمات المفتاحية: open-source e-courses ; e-learning ; distance education ; open access courses ; e-courses


واقع استخدام تطبيق نظام التعريف بترددات الراديو RFID بمكتبات مؤسسات التعليم العالي الجزائريةThe reality of using the application of the radio frequency identification system RFID in the libraries of Algerian higher education institutions

بن بوزيد هجيرة, 
2024-01-24

الملخص: يهدف المقال إلى دراسة ماهية نظام التعريف بترددات الراديو RFID وتاريخ تطوره وتطبيقاته في المكتبات، كما يهدف إلى الاطلاع على واقع استخدام هذا النظام بمكتبات مؤسسات التعليم العالي الجزائرية مع إبراز مزايا استخدامه والصعوبات التي تحد من استخدام نظام RFID في المكتبات. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، وقد خلصت إلى جملة من النتائج أهمها: يطبق نظام RFID بـــ 21 مكتبة على المستوى الوطني، حداثة تطبيق النظام بمكتبات مؤسسات التعليم الجزائرية مع معاناة المكتبات بمحدودية الميزانية والتكلفة العالية لاقتناء النظام. This article aims at studying Radio frequences introducing system RFID and its evolution and its applications within libraries. Moreover, it seeks at knowing about the reality of using this system in the libraries of the Algerian higher education institutions with emphasis on showing the pros and cos of using RFID system in libraries. The study used descriptive method. It concluded with some results such as: RFID system is used by 21 library at national level, the application of the system by the libraries of the Algerian higher education institutions is new regarding the lack of budgets and high costs for purchasing the system.

الكلمات المفتاحية: Radio Frequency Identification; RFID system applications; RFID system services in libraries; Libraries of Algerian higher education institutions.