revue de bibliothéconomie


Description

The Journal of Library Science (JLS) is a peer reviewed scholarly periodical published annually, and is issued by the Department of Library and Documentation Science at the Faculty of Human Sciences of the University of Algiers 2 - Abu Al-Qasim Saadallah. JLS was published in 2001 and is committed to publishing research articles in Arabic, French and English. The domains covered by JLS are libraries, information, manuscripts, information technology, archives and all the research related to the information and the vessels of knowledge. The editorial board seeks to raise the quality of research published in the JLS to international standards, and thus is keen on participation of distinguished scholars at the international level. JLS constitutes a platform for professors and researchers inside and outside the country both for scientific contributions and exchange of experiences. This is in order to develop specialization on the footsteps of leading global experiences in the field of libraries and information. JLS publishes original research and therefore articles that have been previously published in journals or other scientific forums are not accepted. The Journal encourages innovative research that contributes to development of documentary and information systems in terms of administration and management, raising the level of performance and valuing resources. The research and studies published in the journal and the ideas it bears express the opinions of their owners and do not necessarily express the opinion of the journal.

Annonce

تنبيه

تنهي هيئة تحرير المجلة إلى علم الباحثين المعنيين بالنشر في المجلة أن نشر البحث مرتبط بإرسال تعهد يتضمن تأكيد ملكية المقال من طرف جميع المؤلفين المشاركين في إعداده و عدم نشره في مجلة أخرى. تتم عملية الإرسال عبر المنصة في آجال عشرين يوما بعد تاريخ الإعلان عن قبول البحث، وفي حال عدم احترام هذه المدة يعتبر المقال لاغ .

10-10-2020


12

Volumes

17

Numéros

125

Articles


استخدام دوريات الوصول الحر دراسة مقارنة بين طلبة الدكتوراه علم المكتبات جامعة الجزائر2 وطلبة هندسة طرائق جامعة البليدة1

عزالدين نايلة,  جزايري سمير, 

الملخص: تعالج الدراسة موضوع استخدام دوريات الوصول الحر من طرف طلبة الدكتوراه علم المكتبات جامعة الجزائر2 وطلبة الدكتوراه هندسة طرائق جامعة البليدة1 عينة لها.، لتتخذ طبيعة الدراسة مقارنة بين التخصصين بهدف التعرف على التفاوت والاختلاف (كما ونوعا) في استخدام هذا النوع من الدوريات بين عينتي الدراسة . وتوصلت الدراسة إلى نتائج تؤكد حقيقة أن هناك اختلاف و تفاوت في استعمال الدوريات العلمية المتاحة في الوصول الحر بين طلبة التخصصين اللذين شملتهم الدراسة.

الكلمات المفتاحية: دوريات الوصول الحر ; إستخدام ; طلبة الدكتوراه ; علم المكتبات ; سة الطرائق


La bibliothèque numérique de l’ENSA : un espace de valorisation de la production scientifique agronomique

سليماني رحيمة,  إصولاح روزة, 

Résumé: La bibliothèque numérique agronomique de l’ENSA a été lancée suite au programme triennal 2003/2005 inscrit dans le cadre du RADA*. Son objectif principal et non seulement de répondre à la demande d’accès au texte intégral de la production scientifique de l’école mais également de la production nationale. Malgré l’arrêt du programme en 2005, les systèmes mis en place continuaient à fonctionner permettant ainsi la mise en ligne des travaux qui portent sur les publications scientifiques des enseignants chercheurs de l’ENSA, et plus particulièrement leurs thèses. En 2015, le dispositif déjà installé est devenu obsolète, et une solution open source DSpace est adoptée. Ainsi, dans notre présente contribution, nous allons essayer de dresser le parcours qu’a connu la bibliothèque de l’ENSA pour devenir une bibliothèque numérique, pour rendre ainsi possible et opérationnel la mise en place de son dépôt institutionnel grâce à DSpace.

Mots clés: Bibliothèque numérique ENSA ; Production scientifique ; Thèse ; Dépôt institutionnel DSpace ; Archives ouvertes


المكتبات حاضنة للإبداع والابتكار: دراسة ميدانية بالمكتبة المركزية لجامعة هواري بومدين للعلوم والتكنولوجيا

تسامدة حسان,  قارح سماح, 

الملخص: تطرح الدراسة أطراً جديدة للإبداع والابتكار بالمكتبات، فالاعتقاد السائد بأن المكتبات مجرد مستودع للكتب لم يعد كذلك حاليا، حيث أصبحت مختبرات عمل، مراكز تعلم، ورشات إنتاج، مراكز مجتمعية، والتي تمثل توسعات جديدة في خدمات المكتبة والتي لم تبتعد كثيرا عن مهمتها كمؤسسة توفر الوصول إلى المعلومة. العمل عبارة عن دراسة حالة نسعى من خلاله معرفة واستقصاء المشاريع والمبادرات العلمية والابداعية التي تحتضنها المكتبة المركزية بجامعة هواري بومدين للعلوم والتكنولوجيا، توصلت الدراسة إلى أن وجود تبني واستغلال ابتكاري لمكتباتنا لم يصل لمستوى الوضوح بالرغم من أنها تتخذ مكانا لها في العديد من المكتبات الأمريكية والأوربية، إلا أنه على الأرجح سوف تتبنى مكتباتنا هذه الثقافة في القريب العاجل لتبقى حية متفاعلة مع جمهور مختلف عما عهدته. Work is a case study through which to know and investigate scientific and constructive projects that are embraced by the Central Library at Houari Boumediene University of Science and Technology. The study concluded that the presence of innovative adoption and exploitation of our libraries did not reach the level of clarity, although they take place in many American and European libraries, but our libraries will probably adopt this culture in the near future to remain an interactive living with a different audience.

الكلمات المفتاحية: الابداع ; المكتبات ; مراكز تعلم ; ورش عمل ; الابتكار


Scientific Plagiarism in Legislative and Regulatory Texts: A Comparative Study Between Algeria and Tunisia

فروخي لويزة,  شبّاب فاطمة, 

الملخص: The aim of this article is to carry out a comparative study between the Algerian and Tunisian legislative and regulatory rules related to the phenomenon of plagiarism. To do this, we examined the legislative rules contained in the official journals of the Republic of Algeria and that of the Republic of Tunisia. We then extracted all the rules dealing with the phenomenon, approached the formal analysis of these rules and compared the content of the Algerian and Tunisian texts. The study revealed that the Tunisian legislator had tackled the problem by promulgating a presidential decree issued in 2008 on the proposal of the Minister of Higher Education, Scientific Research and Technology. The Algerian legislator, by cons, has been contented with regulatory texts, among which is the ministerial decree published in 2016 setting the rules on the prevention and fight against plagiarism. The study also concluded that the rules of the Tunisian text on punitive measures impose sanctions according to the extent to which plagiarism affects the substance and value of scientific production, whereas Algerian rules do not take into account this element. يهدف هذا المقال الى دراسة مقارنة بين القواعد التشريعية والتنظيمية الجزائرية والتونسية التي تناولت التصدي لظاهرة الانتحال العلمي. من أجل بلوغ ذلك، اطلعنا على القواعد التشريعية التي وردت في الجريدة الرسمية للجمهورية الجزائرية وفي الرائد الرسمي للجمهورية التونسية، كما اطّلعنا على النصوص التنظيمية الصادرة عن وزارة التعليم العالي للبلدين، قمنا بعد ذلك باستخراج كل القواعد المتضمّنة للظاهرة ثم تطرقنا للتحليل الشكلي والموضوعي لهذه القواعد وقارننا بين ما جاءت به النصوص الجزائرية والنصوص التونسية. توصلت الدراسة الى أن المشرّع التونسي تصدّى للظاهرة بموجب أمر رئاسي صدر سنة 2008 بناءا على اقتراح من وزير التعليم العالي والبحث العلمي والتكنولوجيا، أمّا المشرّع الجزائري فقد اكتفى بنصوص تنظيمية من بينها المنشور الوزاري الصادر عن وزير التعليم العالي والبحث سنة 2016. خلصت الدراسة أيضا إلى أن قواعد النص التونسي المتعلّقة بالتدابير العقابية تفرض عقوبات وفقا لدرجة تأثير الانتحال على جوهر الانتاج العلمي وقيمته العلمية في حين لا تأخذ القواعد الجزائرية بعين الاعتبار هذا العنصر.

الكلمات المفتاحية: Plagiarism ; Legislative texts ; Regulatory texts ; Algeria ; Tunisia