جسور المعرفة
Volume 5, Numéro 3, Pages 512-523
2019-09-21

التعدد المصطلحي للشعرية

الكاتب : حبيب معروف .

الملخص

شهدت الساحة النقدية المعاصرة في البيئة العربية زخما معرفيا وفلسفيا جراء تعدد المناهج النقدية الحديثة والمعاصرة التي اهتمت بدراسة الإبداع الأدبي بشقيه السياقي والنسقي، فالأول يهتم بدراسة الإبداع من جوانبه الخارجية والعوامل المؤثرة في إنتاج النصوص، أما الشق الثاني يهتم بدراسة الإبداع لذاته ومن أجل ذاته، والتي لاقت رواجا في البيئة الغربية. مما نتج عنه تعدد المصطلحات النقدية في البيئة العربية بسبب تأثر الدارس العربي بها، فلكل منهج مصطلحاته الخاصة التي يتقيد بها الناقد في دراسة الإبداع الأدبي بشتى أجناسه. ومصطلح الشعرية يعد أحد المصطلحات التي تعددت ترجماتها لدى النقاد العرب، فهي واحدة من جملة المصطلحات الخصبة المفتوحة الحدود، إذ أنها تمثل هوية كل نص أدبي، كونها معالجة نصية تبحث عن كل ما هو فني داخل الأدب. Résumé : The modern criticism arena in the Arab sphere has witnessed a huge scientific and philosophical momentum due to a plethora of modern and contemporary criticismapproaches, whichareinterested in the study of literary creativity in both; context and form. The formerdeals with the study of creativity from its external aspects and the factors influencing the production of texts. The later deals with the study of creativity in itself and for itself, which has become mostly popular in the western sphere. That resulted in the multiplicity of criticism terms in the Arab sphere because of the influence that was upon the Arab scholars. For, each approach has its own terms to which the critic adheresintheir study of literary creativity in its various genres.The term poetic is one of the terms that lend themselvestomanytranslations by Arab critics;becauseit is one of the open-endedconcepts, as it represents the identity of every literary text, and as a textual analysis for every stylisticaspectwithin the literature.

الكلمات المفتاحية

الشعرية; المصطلح، النص; الإبداع; السياق; النسق ; poetic, term; text; creativity; context; form