أبعــاد
Volume 5, Numéro 1, Pages 213-226

صعوبات تعلم الرياضيات

الكاتب : الجيدل عدة .

الملخص

Abstract Are the mathematics taught in our schools (primary, middle and secondary) beneficial, ?does the Algerian student do well or the opposite is true ?. As a mathematics teacher, I see no way out, despite the reforms of our educational system and the efforts of the state, mathematics have become puzzles for our students and will always remain the weak point of our students. Should we review the curricula or teacher training or the quarterly and annual assessment of our students. These are necessary and very useful for the proper functioning of our educational system in general and the learning of mathematics in In particular, we should not forget the major role played by parents because they are interested only in exam classes such as the fifth class today and the baccalaureate and baccalaureate. And they are interested in how, the essential for them the admission of their children. Resumé Est-ce-que Les mathématiques enseignées dans nos établissements scolaires (primaire, moyen et secondaire) sont bénéfiques, est-ce-que l’élève algérien s’en sort bien ou bien c’est le contraire. Autant que professeur formateur de mathématiques, je ne vois aucune issue, malgré les reformes de notre système éducatif et les efforts employés par l’état, les mathématiques sont devenues des énigmes pour nos élèves et resterons toujours le point faible de nos élèves. Faut-il revoir les programmes d’étude ou la formation des enseignants ou bien l’évaluation trimestrielles et annuelles de nos élèves .Ces derniers sont nécessaires et très utiles pour un bon fonctionnement de notre système éducatif en général et l’apprentissage des mathématiques en particulier .n’oublions surtout pas le rôle majeur des parents d’élèves car ils ne s’intéressent qu’à des classes d’examen telles la cinquième aujourd’hui et le bem et le bac. Et ils s’intéressent de quelle façon, l’essentiel pour eux l’admission de leurs enfants. خلاصة هل الرياضيات التي يتم تدريسها في مدارسنا (الابتدائية والمتوسطة والثانوية) مفيدة ، هل يحقق الطالب الجزائري أداءً جيداً أم العكس بصفتي أستاد مكون في مادة رياضيات ، لا أرى مخرجاً ، على الرغم من إصلاحات نظامنا التعليمي وجهود الدولة ،لقد أصبحت الرياضيات ألغازًا لطلابنا وستبقى دائماً نقطة ضعف لهم ، رغم ما تكتسيه هذه المادة من أهمية. يجب أن نراجع المناهج و تدريب المعلمين و التقييم الفصلي والسنوي لطلابنا ، وهذه ضرورية ومفيدة للغاية من أجل الأداء السليم لنظامنا التعليمي بشكل عام وتعلم الرياضيات بوجه الخصوص ، لا ينبغي لنا أن

الكلمات المفتاحية

التعلم-الرياضيات