مجلة البشائر الاقتصادية
Volume 5, Numéro 1, Pages 767-782

واقع الانتقال إلى تطبيق الإدارة الإلكترونية في المؤسسات الخدمية (الإيجابيات والسلبيات) دراسة ميدانية بجامعة محمد خيضر بسكرة The Reality Of The Transition To The Application Of Electronic Administration In Service Institutions (pros And Cons) Field Study At The University Of Mohammed Khader Biskra

الكاتب : دريدي أحلام . مانع سبرينة . رحال ناصر .

الملخص

الملخص: هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع الإدارة الإلكترونية في المؤسسات الخدمية في الجزائر وتحديد الآثار المترتبة على استخدامها، كما هدفت إلى تحليل الواقع الفعلي لمدى استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصال في المؤسسة الجزائرية وذلك بإجراء دراسة ميدانية بجامعة محمد خيضر بسكرة، والكشف عن أهم المعوقات والمشاكل التي تواجه الانتقال إلى تطبيق الإدارة الإلكترونية. تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي لدراسة البيانات الحاصلة من استبانة معدة وموزعة على موظفي الإدارة بجامعة محمد خيضر بسكرة. بينت النتائج أن هناك جهود تبذل من طرف المسئولين قصد استقطاب تكنولوجيا المعلومات والاتصال واستغلالها إلا أنها تبقى دون المستوى، وبينت النتائج توفر الجانب المادي أو التقني لهذه التكنولوجيا وافتقار الموارد البشرية المؤهلة، كما أدت تكنولوجيا المعلومات والاتصال إلى رفع الأداء البشري من خلال السرعة والدقة في الأداء وتقليل التكاليف والقضاء على ضغوط العمل وتحقيق شفافية أكبر داخل المؤسسة. ليتم في الأخير وضع جملة من التوصيات قصد تطوير استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصال والانتقال لتطبيق الإدارة الإلكترونية في المؤسسات الخدمية الجزائرية. الكلمات المفتاحية : المؤسسة الخدمية، الإدارة الإلكترونية، تكنولوجيا المعلومات والاتصال، الانترنت، الإكسترانت، الانترنت. تصنيف JEL: L86,M15 Abstract : The study aimed to identify the reality of e-governance in the service institutions in Algeria and determine the effects of their use , also aimed to analyze the actual reality of the extent of the use of information and communication technology in the organization of Algeria by conducting a field study at the University of Mohamed Khider Biskra Bbiskrh , and disclosure of the most important obstacles and problems facing the Jump to the application of e-governance . Been using descriptive analytical method for the study of data from occurring and distributed a questionnaire designed to Modfa administration at the University of Mohamed Khider Biskra . The results showed that there are efforts being made by the officials in order to attract the information and communication technology and exploitation , but it remains below the level , and the results show provides the physical side or the technical to the technology and the lack of qualified human resources , also resulted in information and communication technology to raise human performance through speed and accuracy in performance and reduce costs and eliminate the pressures of work and the achievement of greater transparency within the organization . to be put in the last set of recommendations in order to develop the use of information and communication technology and the transition to electronic application Alladarh service institutions in Algeria. Key Words: Enterprise services , e-governance , information and communication technology , the Internet , Alokstranat , Alantranat . JEL Classification : L86,M15

الكلمات المفتاحية

المؤسسة الخدمية، الإدارة الإلكترونية، تكنولوجيا المعلومات والاتصال، الانترنت، الإكسترانت، الانترنت.