افاق للعلوم
Volume 4, Numéro 3, Pages 161-172
2019-06-01

جماليات التشظي تفتت الحبكة وانحلال الحكاية في رواية (أهداب الخشية، عزفا على أشواق افتراضية) لمنى بشلم. Aesthetics Of Fragmentation The Disintegration Of The Dissolution Of The Novel (ahdab Alkeshya, Azaf Ala Ashwak Iftiradeya) To Mouna Beshlam.

الكاتب : إيمان مليكي .

الملخص

الملخص: يهدف هذا المقال إلى إبراز أسلوب تفتت الحبكة و انحلال الحكاية في رواية (أهداب الخشية، عزفا على أشواق افتراضية) لمنى بشلم، وهو تقنية فنية جديدة توختها الروائية للتعبير عن انحطاط القيم الراهنة من خلال توظيفها للسرد المؤسس وفق جماليات التشظي ،فقد رأت أنه لا يمكن التعبير عن واقع لا معقول ببناء متماسك و هذا ما أدى إلى سقوط مبدأ السببية في هذه الرواية (التمهيد، العقدة، الحل)، مقابل اعتمادها على مبدأ الزمن النفسي في نمو أحداثها. Summary This article aims to highlight the pattern of disintegration of the plot and the dissolution of the story in a novel (Ahdab Alkeshya, azaf ala ashwak iftiradeya (for the writer "Mouna Beshlam", It is a new technical technique used by the novelist to escpress the decline of current values by employing the narrative based on the aesthetics of fragmentation, It considered that an unreasonable reality can not be escpressed by coherent construction, which haz hed to the fall of the principle of causation in this novel, As opposed to relying on the principle of psychological time in the growth of events.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: تمهيد / عقدة / حل / تفتت الحبكة / منى بشلم. ; Key words:Pave, Knot, Dissolve, Breakup the story, Mouna Beshlam