معارف
Volume 10, Numéro 18, Pages 154-186
2015-06-01

طفوحات فشل السياسات التنموية بالمغرب على المحيط التعليمي: " العنف المدرسي أنموذجا"

الكاتب : أنس الصنهاجي .

الملخص

الملخص حاولنا في هذا البحث مقاربة ظاهرة الاعتداء في المجال المدرسي المغربي، وذلك من خلال فهم هذا السلوك انطلاقا من عوامل ومحددات مباشرة وأخرى غير مباشرة، لا يحسن تفسيرها إلا بالرجوع إلى سياسات الدولة ومشروعاتها الإصلاحية وما خلفته من أوضاع اقتصادية واجتماعية هشة، نتيجة إخفاقها في إيجاد الصيغة المناسبة التي يمكن عبرها ردم الهوة السحيقة بين طبقات المجتمع والتوزيع العادل للثروة وصيانة منظومة القيم، وكل ما من شأوه المحافظة على التسامح والسلم والاجتماعيين، وهذا ما جعلنا ننطلق من فرضية مفادها أن السلوك المنحرف للتلميذ هو مظهر من مظاهر القصور في التكيف الاجتماعي/التربوي الذي يعاني منه المتعلمون، وتعبير من تعبيرات السخط والتمرد والامتعاض بوسائلهم الخاصة، فتفريغ طاقاتهم العدوانية على هذه الشاكلة هو نوع من الثورة على الواقع المعيش بالطريقة "الهوليودية" أو "بليودية"، والذي يمكن أن يصل إلى مستويات خطيرة حين يحاول قمع تعبيرهم عن دواتهم أو إبداء سلوك يرمي إلى احتقارهم أو استصغارهم، وعلى هذا الأساس يمكن الجزم أن العنف المدرسي هو تعبير عن مضامين اجتماعية ورمزية وقيمية وثقافية ناجمة عن تغيرات بنيوية عميقة وإخفاقات سياسية متراكمة أفضت إلى إنتاج نسق قيمي نفعي براغماتي متنكر، يقوم على ميكانزمات التبرير الأخلاقي الانتهازي، والاستسلام للضغوط الاجتماعية التي تبني مجتمعا فردانيا سلبيا وأنانيا، همه مصلحته الضيقة والبحث عن الربح السريع بكل الوسائل الممكنة دون اعتبار الآخر، أي مجتمع يتفاعل مع محيطه بعقلية جلاديه. ا SUMMARY Failures of reform policies in Morocco and its repercussions on the educational field: “school violence as an example" Violence, and its effects on the relationships between individuals and social patterns, has been a subject for academic research by many psychologists and anthropologists. School violence is just a mirror that reflects the depth of social imbalances caused by the failure of the development policies and frequent programs adopted by many Moroccan governments. Added to this fact, lobbies who have got power, money and business try their best to pre-empt any real development initiative that aims to reform. As an aspect of this plot, the lobbies imported inadequate educational projects and presented them as an alternative to finish off everything that could threaten their economic and political hegemony. Power and money holders achieved their tight interest and goals with the assistance of media producers and greedy intellectuals who powerfully applaud this "achievement". School Violence, then, is a thumbnail that obviously shows the culmination of the tension in Moroccan society as a result of the various inadequate reform projects accompanied by the collapse of values, the spread of extreme poverty , prostitution and all the contradictions caused by the monopoly of wealth and its distribution. In parallel, Western cultural invasion raises the level of individuals’ consumption and constructs a society that believes only in violence as a means of self-assertion instead of tolerance. In this regard, the depiction of violence in Western media plays also an important role in the etiology of violence behaviours. Students who lack that sense of critical thinking can easily get affected and desensitised by what they see on television, in internet, etc. Such effects are the outcome of the absence of modern educational programs that understand the psychology of students, interact with them positively, and help them at the same time to overcome frustrations and lack of confidence in oneself caused by the economic pressure and lack of family communication and social frustration. What we see and hear daily of individual or collective violence against the teacher or the student or the school as a whole calls for urgent solutions because it threatens the community as a whole. School is the second institution after the family in the socializing circle affecting and being affected by the community. School has got a burden responsibility in regulating morally relations. What a responsibility and what a complex role school has got in front of this reality. The issue of violence is not only a matter for an individual alone, or a teacher or students, or even the family and the school, but it is a matter for the future of society. It determines the type of relationships and values that should exist between individuals in society as to maintain the integrity of the cultural entity of the nation. So, thinking in addressing seriously the issue of violence is in fact thinking in building a society with strong foundations. It is all about a serious step to solve the issue in question.

الكلمات المفتاحية

لكلمات المفتاح العنف المدرسي – عنف المجتمع- السياسة التعليمية - توجهات الدولة – المنظومة التربوية – منظومة القيم.