دراسات معاصرة
Volume 3, Numéro 2, Pages 112-117

خطاب المقدمة السردية عند إدوار خراط

الكاتب : بلعابد عبد الحق .

الملخص

ملخص البحث: لقد عرفت دراسات العتبات انتشارا واسعا بعد صدور كتاب ( عتبات، 1987 ) لجينيت، إذ أصبحت هذه المقاربة لا تخلوا منها كتب النقد المحللة للنصوص الإبداعية، إلا أن الكثير من هذه الدراسات اهتمت بخطاب العنوان مهملة بعض خطابات العتبات الأخرى، ومنها خطاب المقدمة، الذي بدأ يعرف طريقه في الدرس النقدي الغربي، غير أن هذا الأخير لم يهتم بالعتبات عامة، ومنها خطاب المقدمة، لهذا أردنا أن نبرز أهمية هذا الخطاب الذي عرف في البلاغة القديمة، ليصبح مبحثا نقديا الآن، وهذا من خلال تحليل خطاب المقدمة لرواية (إسكندريتي) لإدوار خراط، لنكشف عن تعريف المقدمة، ومكوناتها وأهم الوظائف المحركة لها داخل هذا النص الروائي التجريبي. الكلمات المفتاحية: العتبات – خطاب المقدمة – النقد – الرواية. The narrative introduction discourse of Edward Kharat Threshold studies have been widely known since the publication of G.Genette's book "Seuils, 1987", and this approach has not been abandoned by critical works that analyze creative texts, but many of these studies have taken care of discourses of the title, have neglected certain discourses from other thresholds, including the introductory discourse, which began to be known in Western criticism, but they have not been interested in the thresholds in general, including the discourse of introduction, we wanted to emphasize the importance of this discourse, known in ancient rhetoric, to become a critical subject now, and this by analyzing the discourse of the introduction for the novel (Iskandriti) by Edward Kharat, to reveal the definition of the introduction, its components and its most important dynamics functions in this experimental novelistic text. Keywords: thresholds - introduction discours - criticism - novel.

الكلمات المفتاحية

العتبات – خطاب المقدمة – النقد – الرواية.