مجلة اقتصاد المال و الأعمال
Volume 3, Numéro 2, Pages 71-89
2019-06-01
Authors : Mimoune Mouaad . Bouzida Saoussen .
In order to clarify to the ambiguity surrounding the concept of green marketing and its ability to create economic gains, especially with regard to the potential costs of the transformation process, which may increase the burden of the organization and reduce its competitive advantages. Considering that most business organizations still worried about the economic feasibility of green marketing. This paper aims is to examine the role of green marketing adoption in reducing overall costs in the business organization. The study concluded that Toyota's adoption of green marketing in the context of reducing the total costs , through a three environmental entrances , allowed the organization a significant number of profits. بهدف إعطاء مزيد من الوضوح إتجاه الغموض المحيط بمفهوم التسويق الأخضر وقدرته على خلق مكاسب اقتصادية لمنظمة الأعمال، وخاصّة فيما يتعلّق بالتكاليف المحتملة في عمليّة التحوّل والتي قد تزيد من أعباء المنظمة وتقلّل من ميزاتها التنافسية. باعتبار أنّ أغلب منظمات الأعمال مازالت تنتابها اليوم تعقيدات ومخاوف اتجاه التسويق الأخضر والجدوى الاقتصادية منه. فقد هدفت هذه الورقة البحثية إلى دراسة دور تبني التسويق الأخضر في تقليل التكاليف الإجمالية في منظمة الأعمال. وقد توصّلت الدراسة إلى أنّ تبنّي منظمة "تويوتا" للتسويق الأخضر يساهم في تقليل التكاليف الإجمالية لديها من خلال المداخل المتمثّلة في تقليل نسب النفايات والهدر، تخفيض نسبة استهلاك الطاقة، وأخيرا تقليل تكلفة إنتاج المنتج الأخضر، والتي حقّقت فيها المنظمة أرقاما هامّة.
Green Marketing, Operational Costs, Energy Consumption, Green Product.
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
Said Houari Amel
.
pages 257-268.
بوصبيع صالح رحيمة
.
جديدي روضة
.
ستو فاطمة الزهرة
.
ص 447-464.