مجلة العلوم القانونية والاجتماعية
Volume 4, Numéro 2, Pages 535-554
2019-06-01

قراءة نظرية وميدانية عن واقع الإتصال والعلاقات العامة بالمؤسسة الإقتصادية الجزائرية (حالة أرسيلورميتال الجزائر)

الكاتب : نورة بن وهيبة .

الملخص

تسعى المؤسسة الجزائرية الحديثة إلى الارتقاء و التطور وكذلك النمو والحركية، فهي تحاول إيجاد العديد منم البدائل من أجل تحقيق أهدافها الاستراتيجية و العملية، وتستهدف بالدرجة الأولى الكثير من الطرق الاتصالية من طرق مسموعة، مرئية و مكتوبة تستعملها المؤسسة من أجل نقل المعلومة الصحيحة والدقيقة إلى كل الأطراف المعنية والمتعاملة معها انطلاقا من الأفراد العاملين بها ومحاولة بذل العديد من المجهودات من أجل تحسين العلاقات مع كل الأطراف الداخلية و الخارجية والهدف من ذلك كسب ثقتهم في سبيل تحقيق الولاء والانتماء لهذه المؤسسة بطريقة مستمرة. إن الحديث عن أهمية وواقع العملية الاتصالية بالمؤسسة الجزائرية لن تكون له المصداقية إلا إذا تدعم بوظيفة أخرى و هي وظيفة العلاقات العامة التي لا تقل أهمية عن عملية الاتصال،على اعتبار أن كلاهما يعملان في إطار الالمام بالعديد من المعلومات الخاصة بالبيئتين الداخلية و الخارجية من خلال التركيز أساسا على التخطيط لهذه العملية في إطار الاستراتيجية العامة ووفقا للعديد من المعايير والأسس التي تسير عليها المؤسسات وبالخصوص المؤسسة الجزائري. إن المؤسسة الجزائرية وبالخصوص المؤسسة الاقتصادية أرسيلورميتال الجزائر والتي تم أخذها كعينة في هذا المقال على اعتبار انها تندرج ضمن المؤسسات الهامة التي تساهم مساهمة فعالة في بناء الاقتصاد الوطني للدولة الجزائرية، و بالتالي نجدها اليوم تؤكد على حتمية بذل العديد من المجهودات عن طريق الاستعانة بالعديد من الوسائل الحديثة في المجال الاتصالي متجاوزة بذلك كل الامكانيات الكلاسيكية من أجل بلوغ الأهداف المرغوبة وهذا من خلال المؤهلات الاتصالية والتنظيمية التي يمتاز بها المختصون في هذا المجال بالمؤسسة. وفي إطار الأهمية البالغة التي تقدمها المؤسسات الجزائرية لمنظومة الاتصال والعلاقات العامة، استدعى منا الأمر الحديث على أهداف و أهمية العملية الاتصالية، بالإضافة إلى أهم الأليات الداعمة لهذه المنظومة داخل هذه المؤسسة، حيث أن الاتصال يساهم في اتخاذ قرارات التغيير جماعيا و تنفيذها، بالإضافة إلى العمل على المشاركة في المعلومة وكذا العمل على زيادة الوعي الجماعي. The information described in this intervention illustrates the interrelationship between communication and public relations on the basis that this relationship is very strong between them. Both of them need the other. This has led the management of the institutions to undertake many measures to improve this process and to monitor all means during the process of improvement and development of this relationship. The Foundation, like all other institutions that strive for development, development and mobility, is trying to find many alternatives to achieve its strategic and practical goals. It aims primarily at communication methods, from audio, visual and written methods. It is used by the organization to transfer the correct and accurate information to all concerned parties and dealings with it from the individuals working in it and try to exert many efforts to improve relations with all internal and external parties and aim to gain their trust in achieving loyalty and belonging to this institution in a continuous manner. The talk about the importance and reality of the communication process in the Algerian institution will not be credible unless it supports another job, which is the function of public relations, which is no less important than the communication process, as both work in the context of knowledge of many information about the internal and external environment through the focus Mainly on the planning of this process within the framework of the general strategy and in accordance with many of the criteria and foundations of the institutions, especially the Algerian institution. The Algerian institution, especially the economic institution Arcelormetal Algeria, which was taken as a sample in this intervention as it falls within the important institutions that contribute effectively to the building of the national economy of the Algerian state, and therefore find today confirms the inevitability of many efforts through the use of many Of the modern means in the field of communication, exceeding all the classical capabilities in order to achieve the desired goals and this through the communication and organizational qualifications that are characterized by specialists in this area in the institution. In the context of the great importance that the Algerian institutions provide to the communication and public relations system, we have been asked to talk about the objectives and importance of the communication process, in addition to the most important mechanisms supporting this system within this institution, as communication contributes to collective decision-making and implementation, Working to share information and work to increase collective awareness. The realistic reading of institutional communication in this intervention makes us shed light on the extent to which PR functions as a strategic function that supports communication and helps the organization achieve its objectives. The public relations practice is implicit and the aim is to maintain the internal and external parties, thus gradually eliminating the problem of environmental alienation, in addition to applying the most important technological systems in the field of communication through the impact of the communication and information technology system on all the actors of the institution, Administrations. On the whole, the Foundation is trying to overcome many problems in the field of institutional communication, and make several changes and exit some alternatives, and the studies presented by the officials of the institution in terms of study of the psychological and behavioral side, which found in this aspect the most appropriate solution and alternative to succeed in changing many of the Behaviors and work in the framework of continuous improvement towards achieving a set of goals, most notably work in security and security, especially through the BBS system. The Algerian Foundation will continue to work in the context of continuous and constructive change in order to achieve the strategy adopted in the context of the planned plan for communication and public relations.

الكلمات المفتاحية

الاتصال ; الاتصال المؤسساتي ; العلاقات العامة ; المؤسسة ; المؤسسة الاقتصادية