دراسات اقتصادية
Volume 9, Numéro 3, Pages 57-58
2015-08-01

متطلبات تبني التجارة الإلكترونية و آفاق تطويرها في الجزائر

الكاتب : بومدين فتيحة . كتوش عاشور .

الملخص

In the last decade of this century, e-commerce has made a giant step towards increasing growth in the global economy, especially in developed countries ,the opposite of what is happening in developing countries, including Algeria, as we find it in spite of its attempts to develop the ict sector; wich is the lifeblood of e-commerce, and putting in place a strategy, e-Algeria 2013̋ , but it failed and did not come from the strategic objectives of only a small percentage, wich makes it imperative for Algeria rethink build an economy on sold foundations, such as the adoption of the latest technique of ICT and knowledge , and primarily the study of the most important requirements for the adoption of e-commerce and ways to develop them and make the most of its benefits to take advantage, similar to that seen in countries of the growth in this type of trade. In recent years, the Algerians still can not afford to do various electronic transaction, over the internet; because of the obstacles and singled out the absence of an electronic payments’ system and the lack of awareness of importance of e-commerce. في عصر يتسم بالسرعة في التعاملات، و خاصة مع ظهور الإنترنت، أصبح العالم قرية صغيرة، و أفرزت هذه التقنية، العديد من التوجهات نحو تغيير نمط الحياة المعتاد، والتي تتجلى في دمج الإنترنت و تكنولوجيات الإتصال الحديثة ضمن أساليب عمل مختلف المنظمات. و من بين نماذج الأعمال التي فرضتها التطورات الحاصلة في مجال تكنولوجيا المعلومات و الإتصالات و خاصة الإنترنت نجد التجارة الإلكترونية والتي تعتبر أهم قناة لتوزيع السلع و الخدمات في العالم، والتواصل بين مختلف الأطراف حكومة، أفراد، و شركات،..لتنفيذ مختلف تطبيقات التجارة الإلكترونية، كالتسوق الإلكتروني، و الخدمات المصرفية الإلكترونية، ....، و في السنوات الأخيرة ما زالت الجزائر في محاولاتها المباشرة للاستفادة من مزايا بناء إطار خاص بالتجارة الالكترونية رغم العديد من العقبات التي يتطلب عليها تجاوزها وصولاً إلى وضع خطط و برامج تخدم بالشكل اللازم تبني هذه التجارة و تفعيلها، وتوظيف في هذا الصدد تكنولوجيا المعلومات و الاتصال في مختلف المجالات الاقتصادية.

الكلمات المفتاحية

Keywords: e-Algeria, ICT, e-commerce, adoption of e-commerce. الكلمات المفتاحية: تبني التجارة الإلكترونية ، تكنولوجيات الإعلام و الاتصال ، الجزائر إلكترونية.