مجلة تنوير للدراسات الأدبية والأنسانية
Volume 2, Numéro 1, Pages 99-106

التناص التراثي في رواية رحيل البحر للروائي المغربي : عز الدين التازي

الكاتب : بولسحار سهام .

الملخص

زخرت الحياة الثقافية في المغرب العربي بكم هائل من القصص ودواوين الشعر وعشرات الروايات والمسرحيات ، ثم تركز الاهتمام ورجحت الكفة لصالح الرواية نتيجة لامتلاكها والتغيير محاولة بذلك معالجة مشاكله من جهة و امتلاكها القدرة الفنية وتميزها عن غيرها من الفنون بقدرتها العجيبة على احتواء هموم الإنسان ماضيا وحاضرا وكذلك قدرتها على امتصاص الأجناس الأدبية أيضا من جهة أخرى ,فالرواية هي سرد لمجموعة من الأحداث ورصد الشخصيات التي تحكمها مجموعة من الروابط السردية التي تكون عالم الرواية وهي غير مفككة أو مبعثرة بل يحكمها نظام معين هو الذي يكشف عن إيديولوجية النص وكيفية تواصله،وهذا ماتجسد بالفعل في نتاج روائي مغربي معروف في ساحة السرد العربي ألا وهو محمد عز الدين التازي فكان هذا الأخير وجهتنا ورحيل البحر محطتنا كونها تعكس واقعا مغربيا بالخصوص وواقعا عربيا بالعموم وقد ارتأينا مقاربة هذه الرواية بواسطة التناص intertextualité إذ يعد هذا الأخير مصطلحا نقديا جديدا وفد إلينا مؤخرا من الدراسات النقدية الأجنبية وأخذ مكانته في الساحة النقدية المعاصرة ولقد تعددت تعريفاته ومعانيه وحتى أشكاله وآلياته من ناقد لآخر ومن مذهب نقدي لآخر ومن ثم يطرح التساؤل التالي : كيف وظف عز الدين التازي التراث؟ وما غايته من هذا التوظيف؟ . Abstract The cultural life in the Arab Maghrebhas been full of a huge number of stories, poetical compositionsand dozens of novels and plays; then, the attention has been focused on the benefit of the novel as a result of its ownership and change, attempting, thus, to settle its problems on one hand, and its possession of artistic ability and its distinctiveness from the other arts, with its miraculous ability to contain the past and present human concerns, in addition to the ability of the same toabsorb the literary races alike, on the other hand; as a result, the novel represents the narration of a group of events and the observation of the characters that are governed by a set of narrative links that are the world of the novel, which are not disassembled or scattered, but governed by a certain system which reveals the ideology of the text and its method of communication, the fact of which has already been materialized in the product of a Moroccan novelist known in the field of the Arabic narration, whose name is Mohamed-AzeddineTazi, who was our destination, and "Rahil El Bahr"(Departure of the Sea) ourstation, since it reflects a Moroccan reality in particular and an Arab reality in general, and we have decided to make the approach; seeing that this later is considered as a new critical word that is recently brought to us from the Intertextuality studies, this novel through the foreign critical Intertextuality, and it took its place in the contemporary critical field, whose definitions and meanings have been various, and even the forms and mechanisms of the same, from one critic to another and from a critical doctrine to another; thus, we ask the following question: How did AzeddineTaziused the heritage? And what is his objective in such employment?.

الكلمات المفتاحية

التناص التراثي في رواية رحيل البحر