دراسات اقتصادية
Volume 13, Numéro 1, Pages 142-157
2019-04-01

تشخيص واقع السوق السياحي الجزائري

الكاتب : اسيا بلقاضي .

الملخص

الملخص: سعت الدراسة إلى تحليل واقع العرض والطلب السياحيين في الجزائر، مع الوقوف على مكامن القوة والضعف في السياحة الجزائرية ومعرفة مكانتها من السياحة الدولية بتحليل تنافسية قطاع السياحة والسفر، وهذا بالاعتماد على تقارير واحصائيات محلية ودولية. حيث توصلت الدراسة إلى أن السوق السياحي الجزائري غير متوازن، وهذا بسبب وجود قصور في الطلب على السياحة الجزائرية مع ضعف في هياكل العرض السياحي، مما أدى إلى ضعف في التنافسية السياحية الدولية وخاصة إذا ما قورنت بالمغرب وتونس. كما توصلت الدراسة إلى أنه على الجزائر تبني السياحة كمطلب وطني ضروري وبديل اقتصادي فعّال لقطاع المحروقات وليست خيارا تنمويا. الكلمات المفتاحية : الطلب السياحي، العرض السياحي، التنافسية السياحية، الجزائر. Abstract: This study aims to analyze the reality of tourist’s supplying and demanding in Algeria, taking into consideration the weaknesses and strengths of Algerian tourism and its international position by analyzing the competitiveness of the tourism and travel sector,through relying on local and international reports and statistics. The result of this study is that the touristic market of Algeria is unbalanced due to the demand lack for Algerian tourism ant its weak supply structure,and this led, in return to the fragility in international tourism competitiveness, especially if it is compared to Morocco and Tunisia. This study also concludes that Algeria should adopt new and necessary national tourism demand because it can be an effective alternative to the hydrocarbons sector, not a development option. Keywords:Tourist demand, Tourist offer, Tourism competitiveness, Algeria.

الكلمات المفتاحية

الطلب السياحي العرض السياحي التنافسية السياحية الج ; زائر