مجلة المقرى للدراسات اللغوية النظرية و التطبيقية
Volume 1, Numéro 3, Pages 229-240
2019-04-01

التوليدية التحويلية مرحلة التأسيس

الكاتب : الربيع بوجلال .

الملخص

الذي كان متأثرا بنظرية النشوء والارتقاء لداروين،ومهتما ـ لأسباب استعماريةـ بالدراسة التاريخية للغات فهو يرى أن اللغة شبيهة بالكائنات الحية تنمو وتتطور، فالسنسكريتية مثلا ذات قرابة ـ و ليست بالمصادفة ـ باللغة اللاتينية والإغريقية، و الوقوف على أوجه الشبه والاختلاف بين لغة الهنود واللغات الأوروبية يبرر صلات قرابتها بها ، وهو ما دفع بفقه اللغة المقارن لقطع أشواط في دراسة اللغات ،وهكذا سيطر الدرس التاریخي(تعلیميا أو تثقیفيا)ردحا من الزمن، ولكن نتائجه محدودة . ثم كانت بعده البنيوية كمرحلة انتقلت بالبحث اللغوي من المرحلة التاريخية إلى الوصفیة،لكنها ظلت تركز على الجانب الشكلي للّغة. و أخذ بعض اللسانيين يضيق ذرعاً بالطابع الوصفي الذي هيمنَ على دراسة اللغة خاصة بعد قناعة البنيويين بأن المعنى لا يمكن إخضاعه لنوع الدراسة الوصفية العلمية الدقيقة التي يمكن أن تخضع لها الأنظمة الظاهرة الأخرى ومع الإصرار على استبعاد المعنى استبعادا كليا،صار التحليل اللغوي من غير إشارة للمعنى، كمن يصف طريقة صنع السفن دون الإشارة إلى البحر. وهكذا بدأت سلبيات النظرية السلوكية لـ بلومفيلد(Bloomfield) تطفو إلى السطح، كما أدرك هاريس(Harris) نقائص المنهج التوزيعي بعد أن طوَّر مفهوم الجملة النواة(الأصل) ومفهوم التركيب المحول، وهكذا تولدت الرغبة إلى تبني منهج عقلي في دراسة اللغة،استمد أصوله من الاتجاه العقلي عند الفيلسوف الفرنسي" رينيه ديكارت"،الذي رفض الوصف المحض للغة،و ربط بين اللغة والعقل، وتأثرا بفكرة ربط اللغة بالعقل عند المفكر الألماني همبولدت Humboldt الذي يرى أن اللغة"عمل العقل.واحتاج البحث في اللغة إلى مدرسة تغير من طبيعة الأبحاث في طبيعة اللغة وتوجهها وجهة مختلفة تماما فكانت مدرسة تشومسكي التي تجاوزت شكلیات الوصف اللغوي إلى تفسیره وتحلیله ،وهو ما یؤكد الطبیعة العقلیة لمادة الدراسة، وشكل هذا العبور والنظر إلى اللغة من زاوية مختلفة عن سابقتها البنيوية أعمق تحول عرفه الدرس اللساني الحدیث. تبلورت بدایاته في متن كتابه البنى التركیبیة في عام 1957الذي مثل تخطیطا أولیا بسیطا لنظرة واسعة الأبعاد . وتأتي هذه المقالة لتعرِّف بنظرية تشومسكي في مرحلتها التمهيدية الأولى التأسيسية ،والتي زامنها نشر كتابه البنى التركيبية عام1957. الكلمات المفتاحية : التوليدية ،التحويلية ،الابداعية ، الحدس، قواعد،بنى تركيبية :Abstract It has become known in the field of linguistics that the historical school, whose bases are based on William Jones, who was influenced by the theory of evolution and Darwinism, and interested in colonial reasons for the historical study of languages, believes that language is similar to living organisms. By chance in Latin and Greek, and to identify the similarities and differences between the language of the Indians and the European languages justifies their affinity with them, which led the language of the comparative language to interrupt the study of languages, and thus dominated the historical lesson (educational or educational) time, and N the results are limited. His structural dimension as a stage moved from linguistic to historical, but it continued to focus on the formal aspect of language. Some linguists are tired of the descriptive character that dominated the study of language, especially after the structuralists believed that the meaning can not be subjected to the kind of descriptive scientific study that can be subjected to other apparent systems and with the insistence on excluding the meaning altogether, linguistic analysis has become a reference to the meaning , As describing the method of making ships without reference to the sea. Thus, the negatives of Bloomfield's theory of behavior began to surface, and Harris realized the shortcomings of the distributive approach after he developed the concept of the original sentence and the concept of transformative structure. Thus, the desire to adopt a mental approach in the study of language, derived its origins from The mental orientation of the French philosopher Rene Descartes, who rejected the pure description of language, the link between language and reason, influenced by the idea of linking the language with the mind of the German thinker Humboldt, who believes that the language "the work of reason. The search in language needs to change the nature of research In the nature of the language and orientation of a completely different destination was Chom School The linguistic structure of the study material, which reflects the rational nature of the subject of the study, and the form of this passage and the consideration of the language from a different perspective than its structural one, was the most profound transformation of the modern linguistic lesson. Simple for a wide-ranging view. This article comes to know Chomsky's theory in its first founding stage, which was co-sponsored by the publication of his book Synthetic Structures in 1957. Keywords: obstetric, transformational, creative, intuition, rules, structural str

الكلمات المفتاحية

التوليدية ،التحويلية ،الابداعية ، الحدس، قواعد،بنى تركيبية