الخطاب
Volume 14, Numéro 1, Pages 623-638
2019-02-01

البعد التداولي للاستفهام في الخطاب السجالي

الكاتب : شامة مكلي .

الملخص

يمثل شعر النقائض صورة متميزة من صور الخطابات السجالية بين الشعراء، وهو خطاب حجاجي بامتياز، حيث يوظَف فيه أساليب حجاجية متعددة ومتنوعة بقصد الإعلاء من شأن الأنا والحط من شأن الآخر، بحثا عن التفوق اللغوي والثقافي والمعرفي. ومن بين الأدوات البلاغية الموظفة لهذا الغرض نجد "الاستفهام" الذي يعد وسيلة مثلى وناجعة في مثل هذه الخطابات، والذي يشتغل بطرق متعددة تفرضها الوضعية التخاطبية وسياق الحوار وهدف الخطاب. لذا سنحاول في هذا المقال تقصي البعد البلاغي للاستفهام في شعر ثلاثي النقائض (جرير، والفرزدق، والأخطل). الكلمات المفتاحية: الخطاب- السجال- الاستفهام- البلاغة- النقائض-الحجاج- المقصد. The Rhetorical Dimension of the Tri-verse Poetry Issue Poetry of contradictions (Opposition) is one of the distinctive images of the casted and sparring discourses between poets. It is a protest with an authoritative speech by excellence, in which he employs the methods of contestation,multiple and diverse methods of opposability in order to uphold the “ego” and vilify the “other”, in search of linguistic, cultural and cognitive superiority. Among the rhetorical tools employed for this purpose, we find a "question" which is an ideal and efficient way of these discourses, which operate in a variety of ways. They are dictated by the rhetoric, the context of dialogue and the purpose of such discourse. So in this article, we will try to investigate the rhetorical dimension of the question in three-dimensional poetry (El Djarir, Farazdaq, and Alakhtal

الكلمات المفتاحية

الخطاب- السجال- الاستفهام- البلاغة- النقائض-الحجاج- المقصد.