RECHERCHES
Volume 11, Numéro 1, Pages 309-326
2017-06-30

الاتصـــــــال عبر الحـــــدث: المفهـــــــوم والاستخـــــــــدام

الكاتب : رقــــــــانــي أيـــــــــوب . بولكعيبـــــات إدريس .

الملخص

الاتصال عبر الحدث تقنية تتمثل في الخلق والتنظيم والتغطية للحدث ليخلص في النهاية إلى نقل رسالة قوية ومحددة إلى جمهور منتقى بعناية ودقة، وهذا الحدث هو حجة تستخدم للإعلام، لفعل أو تغيير شئ ما، بخلاف تقنيات الاتصال الأخرى التي تستهدف الشراء عبر التأكيد والإغراء.إن هذا النوع الجديد من الاتصال يرتكز على فكرة الابتعاد والمقاطعة التي صار يمارسها الجمهور في الآونة الأخيرة، فالأولى الابتعاد عن المبالغة اليومية للإعلانات التي لا يعار لها اهتمام والتي صارت تسبب ضجيجا، والثانية للمحيط الذي يعيش فيه الفرد. مما دفع المؤسسات للّجوء إلى الاتصال عبر الحدث بغية لفت انتباه واستقطاب الاهتمام لمختلف الجماهير الداخلية والخارجية، وللسماح بتطوير العلاقات العامة والعلاقة مع الصحافة، وخلق جو من التفاعل لتطوير التواصل المباشر والجيد وتوليد تداعي وسائل الإعلام.وقد جاء هذا البحث المصغر لتقديم ملامح عن هذا النوع من الاتصال بصورة شبه مفصلة من خلال التطرق إلى مفهومه وأهدافه والغاية من استخدامه، مع التعرض إلى التقنيات التي يعتمد وكذلك المجالات التي يدخل فيها، وهذا مع محاولة وضع قراءات في كل ما ذكر، لنخلص في النهاية إلى تقديم نتائج حول ما عرض في هذا البحث event communication is a technique of creating, organizing and covering the event, which eventually led to the transmission of a strong and specific message to a carefully selected audience, and this event is the argument used to inform, make or change something, contrary to other communication techniques that target purchasing through confirmation and seductionThis new type of communication is based on the idea that remoteness became known by the audience in recent times because of the exaggeration of everyday ignored ads, as well as remoteness of the environment in which the people live. Which led the institutions to resort to event marketing in order to draw attention to the various internal and external audiences, and to allow the development of public relations and press relations, creating an interaction atmosphere for the development of good direct communication and to generate the greater presence of media. This study coming to present some detiled caracteristics by addressing concept and objectives, and the main purpose of its use, with exposure to the techniques on whitch it depends, as well as the areas domaines, that fall within them, and this while, trying to put readings of all the above, concluding in the end by providing results on what was presented in this research

الكلمات المفتاحية

الاتصال عبر الحدث؛ الحدث؛ المؤسسة؛ العلاقات العامة. event communication, the event, institution, public relations