الاكاديمية للدراسات الاجتماعية و الانسانية
Volume 9, Numéro 1, Pages 90-105
2017-01-01

تحديد الزوال الشرعي وأول وقت الظهر

الكاتب : سنيان سفيان . عزوز علي .

الملخص

في هذا البحث عالجت مسألة دخول وقت الظهر، وهو الزوال الشرعي، حيث أن الزوال الشرعي يختلف عن الزوال الفلكي المعلوم عند الفلكيين، والذي يكون عند منتصف مسار الشمس النهاري بالضبط، وصلاة الظهر إنما تبدأ بعد الزوال الشرعي الذي يكون بعد الزوال الفلكي بحوالي ربع ساعة، والدول الإسلامية اليوم إنما تعتمد على ما تعلنه مراكز الفلك، وهذه المراكز إنما تحدد وقت الزوال الفلكي وليس الشرعي، وبالتالي فمن صلى مباشرة بعد الأذان فإنه يصلي الظهر قبل وقتها، وهذه القضية كانت معلومة عند العلماء القدامى، وإنما وقع الخلل في هذا العصر. وفي هذا البحث رجعت إلى النصوص الشرعية التي تتكلم عن وقت الصلاة، وبينت أنه كان من مذهب السلف تأخيرهم صلاة الظهر عن الزوال الفلكي، ثم أتبعت ذلك بالنصوص الدالة على أول الوقت الشرعي، والذي هو وقت الجواز بالنسبة لصلاة الظهر، وبالرجوع إلى النصوص وجدت النص الذي حدد أول وقت الظهر بزوال الشمس عن كبد السماء - الذي هو الزوال الفلكي - إلى غاية أن يصير ظل الإنسان بقدر الشراك أي شراك النعل. ثم بالبحث عن معنى الشراك في اللغة والفقه تبين لي أن معنى الشراك هو قدر عرض قدم الإنسان، والذي يساوي بالتقريب جزء من خمسة عشر جزء أو ستة عشر جزء من قامته، وبهذا أمكن معرفة مقدار الزاوية التي تميل بها الشمس عن الزوال الفلكي وهو قدر أربع درجات، ثم بمعرفة سرعة سير الشمس والتي تقطع في المعدل درجة واحدة خلال أربع دقائق، أمكن تحديد الوقت بالساعة، وهو حوالي ربع ساعة في الزمن المعتدل، وحوالي عشرين دقيقة في الصيف. فما انتهيت إليه في هذا البحث يكشف مشكلة عامة للعالم الإسلامي اليوم، مما يستدعي من العلماء والخبراء وأولي الأمر إعادة النظر في الموضوع لتصحيح الوقت الشرعي لصلاة الظهر، والتي قد يصليها ملايين الناس قبل الوقت. IIn this study I addressed the issue of the exact start of noontime, the forensic noontime as the latter differs from the astronomical noontime; which is in the middle of the path of the sun exactly. Noon prayer begins after the forensic noontime which starts around a quarter after the astronomic noontime. Nowadays, Muslim countries depend on these astronomy centers which determine the astronomy noontime and not the legal one. As a result, prayer at this time is considered an antecedent prayer. This has been an issue since a long time ago and today is brought back again. This study is relied on the religious texts which explain the prayer time. It shows that the predecessors delayed the noon prayer after the astronomical noontime. I backed up this claim with texts which referred to the first legal time of noon prayer. I have found the text which determined the first noon prayer time after the sun’s demise from the sky liver until the human shadow grows as big as his slippers strap. Then I searched for the meaning of the word strap in the language and jurisprudence, where I learned that the meaning of the strap is the estimated width of a human foot, which is equal to the approximate part of the fifteen or part of sixteen part of his stature, and this made it possible to know the amount of the angle at which the sun tended the astronomical noontime which is as much as four degrees, and I got to know the course of the sun and the speed of which it moves one degree in four minutes. It was possible to determine the time by the hour, which is about a quarter of an hour in a moderate time and about twenty minutes in the summer. This research has revealed a serious problem in the Muslim world regarding the exact time of noon prayer. It invites scientists and experts to reconsider the issue and correct the prayer time otherwise millions of Muslims will pray before the right time.

الكلمات المفتاحية

الزوال، الشرعي، الوقت، صلاة الظهر. Noontime, Legal, Time, Noon Prayer.