الاكاديمية للدراسات الاجتماعية و الانسانية
Volume 7, Numéro 1, Pages 17-26
2015-01-01

جودة المنتوج كمصدر للميزة التنافسية في سوق احتكار القلة

الكاتب : بتيت احمد . مدات جمال .

الملخص

تعتبر المنافسة نظام من العلاقات الاقتصادية الذي ينطوي تحته عدد كبير من المشترين والبائعين، وكل منهم يتصرف مستقلا عن الآخر لبلوغ أقصى ربح ممكن، خاصة مع التطور الاقتصادي الذي أدى إلى ما يسمى بعالمية الأسواق وحصول عدة تغيرات على المستوى العالمي، خاصة فيما يتعلق بإلغاء الحواجز التقليدية لانسياب السلع والخدمات وفقا لاتفاقيات المنظمة العالمية للتجارة جعل هذه المنافسة تنتقل من المستوى المحلي الإقليمي وتصبح ذات بعد عالمي، ولهذا أصبح هم أغلب المؤسسات اكتساب ميزة تنافسية دائمة تمكنها من فرض نفسها في السوق وزيادة حصتها منه، لذا فهي تمثل العنصر الحرج الذي يقدم فرصة جوهرية لتحقيق ما تهدف إليه المؤسسة والعمل على أن تكون منتجاتها مفضلة في الأسواق الناشطة فيها. Competition is a system of economic relations that involves a large number of buyers and sellers , each acts independently from one another to achieve the maximum possible profit , especially with the economic development that has led to the so-called universality of the markets and get a number of changes at the global level. Particularly, with regard to the abolition of the traditional barriers for the flow of goods and services according to WTO’s agreements which make this competition moves from the domestic to global dimension, the most important objective of the institutions becomes to gain a lasting competitive advantage that enables it to impose itself in the market and increase its share of it. It thus represents a critical element which provides an essential opportunity to achieve the objective of the organization in making of its products the favourite in the markets where it activates.

الكلمات المفتاحية

الميزة التنافسية، الجودة، المنتج، المستهلك. Competitive Advantage, The Quality, The Product, The Consumer.