الآداب و اللغات
Volume 11, Numéro 2, Pages 308-339
2016-12-01

Learner Autonomy:teachers And Learners' Attitudes And Perceptions

Authors : Missoum Maamar .

Abstract

ملخص الإصلاحات الأخيرة التي مست التعليم العالي في الجزائر تتضافر مع التحديات المتعلقة بظروف العمل الصعبة وخاصة ارتفاع نسبة الطلبة إلى الأساتذة لتتطلب من المتعلمين تحمل مسؤولية أكبر لتعلمهم. لكي تنجح هذه الاصلاحات التي تؤكد على استقلالية المتعلم تحتاج من الطلبة و الأساتذة موقف إيجابي من استقلالية المتعلم. هذا البحث حقق في تصورات ومواقف الأساتذة والطلاب اتجاه استقلالية المتعلم في بعض دوائر اللغة الإنجليزية في الجزائر.قام 35 من الأساتذة و 130 طالب وطالبة بملى الاستبيان. تشير النتائج إلى أن الأساتذة والطلاب الذين شملتهم الدراسة يحملون مواقف إيجابية نحو استقلالية المتعلم وآثارها على التحصيل الأكاديمي لطلبة الإنجليزية كلغة أجنبية. مع ذلك ظهرت من البيانات بعض الشكوك بين الأساتذة و الطلبة حول دور قسم اللغة الإنجليزية والثقافة الجزائرية على نطاق أوسع في تطوير استقلالية المتعلم .يحاول الباحث تبيان أن مواقف و تصورات أصحاب المصلحة (الأساتذة والطلاب) يجب أن تؤخذ بعين الاعتبار في إعداد وتنفيذ أية إصلاحات في مجال التعليم.يقدم الباحث بعض التوصيات لدعم الإصلاحات التي تهدف لتعزيز استقلالية المتعلم لطلبة الإنجليزية كلغة أجنبية. كلمات البحث: استقلالية المتعلم، تصورات الأساتذة، مواقف الأساتذة، تصورات المتعلمين، مواقف المتعلمين،الثقافة، الثقافة التعليمية، الإصلاحات التعليمية، قسم اللغة الإنجليزية، الجزائر Abstract Recent reforms in Algerian higher education couple with challenges related to difficult working conditions especially a high student-teacher ratio to requirethat learners assume higher responsibility of their own learning.For reforms that emphasise learner autonomy to succeed, both learners and teachers’ attitudes towards autonomy need to be favourable. This research investigated how leaner autonomy is conceived by teachers and students in some Algerian English departments. A survey questionnairewas administered to35 teachers and 130 students.The results seem to indicate that the surveyed teachers and students hold positive attitudes towards learner autonomy and its effects on EFL student academic achievement. Nonetheless, some uncertainty among teachers and learners emerged from the data about the role of the English department and the wider Algerian culture in developing learner autonomy. The researcher attempts to argue that the attitudes and perceptions of stakeholders must be taken into consideration in the preparation and implementation of reforms in education. Some recommendations are madeto support reforms for the promotion of EFL ‘learner autonomy’.

Keywords

Learner autonomy, teachers’ perceptions, teachers’ attitudes, learners’ perceptions, learners’ attitudes, culture, educational culture, educational reforms, department of English, Algeria