مجلة ميلاف للبحوث والدراسات
Volume 4, Numéro 1, Pages 269-299
2018-09-03

سبل تفعيل نظام ضمان الجودة في الجامعات الجزائرية من خلال الاستفادة من التجارب العالمية الرائدة

الكاتب : زارع رباب . بورحلي أحمد توفيق .

الملخص

الملخص : تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على واقع تطبيق نظام ضمان الجودة في مؤسسات التعليم العالي الجزائرية، وآليات تفعيله من خلال الاستفادة من التجارب الرائدة في هذا المجال والتي تم التطرق لعينة منها في هذه الدراسة، وبعد دراسة مختلف الجوانب النظرية للموضوع وتحليل تجارب الدول المدروسة، خلصت الدراسة إلى أن نظام ضمان الجودة بالجامعات الجزائرية لم يرق إلى المستوى المطلوب، ويرجع ذلك لمجموعة من العوامل والمعوقات التي تحول دون نجاحه لحد الساعة، وبعد الاطلاع على التجارب المدروسة خلصت الدراسة إلى نتيجة مفادها أن نجاح تطبيق نظام ضمان الجودة بالجامعات الجزائرية مرهون بتوفر جملة من الشروط والمقومات تتمثل أساسا في: نشر وتعميم ثقافة الجودة، تكوين وتدريب الفاعلين على إجراءات ضمان الجودة، توفير الإمكانيات المسخرة لهذا النظام، الاستفادة من تجارب الآخرين. Abstract: This article is a contribution to clarify the issue of quality assurance in Algerian institutions of higher education. After a presentation of the different theoretical aspects of the subject, we have drawn up a sample of the countries and in the light of the analysis of different experiences we have concluded that the quality assurance of the Algerian university system has not been able to reach the level required because of a combination of factors and obstacles that prevented its success. The various tests and trials we have referred to have led us to conclude that the success of the application of the quality assurance system in the various academic institutions remains subject and dependent on the availability of a certain number of conditions, mainly the publication and wider dissemination of a culture of quality, the choice and training of actors on the procedural aspect of quality assurance, which are in fact real possibilities for this system which must undoubtedly benefit from the experience of others.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: ضمان الجودة;الإعتماد الأكاديمي;مؤسسات التعليم العالي;التجارب الرائدة;الجزائر Keywords: quality assurance;academic accreditation; institution of higher education; pilot experiences; Algeria.