Recherches psychologiques et educatives
Volume 9, Numéro 4, Pages 87-106
2018-10-04

استراتيجيات وطرائق التدريس الحديثة (التعلم التعاوني نموذج)

الكاتب : بوذيبة رابح .

الملخص

يهدف هذا البحث إلى التعرف على استراتيجية التدريس وفق التعلم التعاوني والتي تعتبر من الاستراتيجيات الحديثة في التدريس المعتمدة في منظوماتنا التربوية ، والواجب استعمالها في مدارسنا ، لما لها من أثر إيجابي على المتعلمين ، حيث سنتناول في هذا البحث بشكل من التفصيل كل ما يتعلق بهذه الاستراتيجية بدءا من اللمحة التاريخية ، وبعض التعريفات والدراسات المتعلقة بها ، ثم خصائص هذه الطريقة التعليمية ودور كل من المعلم والمتعلم فيها . كما نتطرق إلى العوامل المساعدة على نجاح التعلم التعاوني وأيضا المعوقات التي تعترضنا أثناء استخدامنا لهذه الطريقة وخاصة في مدارسنا . Abstract, the aim of this research is recognizing the teaching method based on cooperative learning , which is considered as one of the strategies adopted nowadays in our educational system and which must be used within our school classrooms , regarding its positive effect on the learners. Therefore, we look forward , in this research, to study this strategy and the related details. First, we mention its historical features , then we study some definitions related to this strategy , further we gallop to the main characteristics of this teaching method and the role of both the teacher and the learner when dealing with it. we will proceed also, to show success conditions of cooperative learning as well as obstacles that may prevent the good use of this strategy especially within our school classrooms. Key-words: cooperative learning- strategy

الكلمات المفتاحية

التعلم ; التعا ; ني ; الاستراتيجية