دراسات لسانية
Volume 2, Numéro 7, Pages 189-200
2017-12-20

الكتاب المدرسيّ: وظائفه وآليات صناعته وطرائق تقييمه. Textbook: Functions, Mechanisms Of Manufacturing And Methods Of Evaluation.

الكاتب : بن جعفر كمال .

الملخص

يحتل الكتاب المدرسيّ مكانة محوريّة وهامة في المنظومة التّربويّة التّعليميّة، لأنّه يمثّل مصدرًا تعليميًّا هامًا، إذ يعدُّ الكتاب التّعليميّ ترجمة صادقة للمنهاج التّربويّ، الذي ينطلق من فلسفة التّربيّة والتّعليم والأهداف التّربوية الكبرى في المجتمع، ويوفّر أعلى مستوى من الخبرات التّعلّميّة الموجّهة لتحقيق الأهداف التّعليميّة التي ينشدها قطاع التّربيّة والتّعليم. ورغم انتشار الوسائل التّعليميّة بأشكالها المختلفة "الورقيّة والرّقميّة"، وتطورها عبر الحقب والأزمنة، إلا أنّ الكتاب المدرسيّ سيظلُّ الأكثر استعمالاً كوسيلةٍ تعليميّةٍ من جهة، والأكثر شيوعًا في حفظ ونقل المعارف والمفاهيم والمهارات من جهة ثانية، وقد يعود ذلك إلى أنّه أيسر المصادر التّعليميّة التّعلّميّة التي تتوفّر لدى قطبي العمليّة التّعليميّة "المعلّم والمتعلّم" في بيئتهما العامة والخاصة، بسبب عوامل متشابكة ذات جذور تاريخيّة وثقافيّة واقتصاديّة واجتماعيّة ونفسيّة وتربويّة. وعليه ترومُ هذه الدّراسة للإجابة عن التّساؤلات الآتية: ما طبيعة الكتاب المدرسيّ؟ وما علاقته بالمنهاج التّعليميّ؟ وفيما تتمثل وظائفه واستخداماته في التّربيّة المدرسيّة؟ وما هي الآليات والمعايير والشّروط الواجب اعتمادها في صناعة الكتاب المدرسيّ وإخراجه وهندسته؟ وما هي أهم الطّرق العلميّة المعتمدة في تقييمه؟. Abstract: The textbook holds a central and important position in the educational and teaching system, because it represents an important educational resource. Indeed, the educational textbook is considered as a true reflection of the educational curriculum, which is based on the philosophy of education and the great educational goals in the society. Furthermore, it provides the highest level of learning experiences aimed at achieving the educational goals sought by the sector of education and teaching. Despite the spread of teaching means in various forms, paper and digital, and their development through ages, the textbook is still considered as the most used teaching tool, on one hand, and the most common in the preservation and transfer of knowledge, concepts and skills, on the other hand. This may be explained by the fact that it is the easiest source of teaching and learning that is present in both poles of the teaching process; i.e.: teacher and learner, in their respective public and private environments. This is also due to interrelated factors with historical, cultural, economic, social, psychological and educational backgrounds. Therefore, this study aims to answer the following questions: What is the nature of the textbook? What is its relationship with the curriculum? What are its functions and uses in school education? What are the mechanisms, standards and conditions to be adopted in the textbook’s manufacture, production and design? What are the most important scientific methods adopted in its evaluation?

الكلمات المفتاحية

الكتاب المدرسيّ ; المنهاج التّعليميّ ; صناعة وهندسة الكتاب المدرسيّ ; تقييم الكتاب المدرسيّ. Textbook ; Curriculum ;Textbook manufacture and design ; Evaluation of textbook