القارئ للدراسات الأدبية و النقدية و اللغوية
Volume 4, Numéro 3, Pages 284-294

تأويل الجملة القرآنية في التراث العربي الإسلامي: وظائفه ومظاهره دراسة نحوية دلالية في كتاب "تأويل مشكل القرآن" لابن قتيبة الدينوري Interpretation Of The Quranic Sentence In Arab-islamic Heritage, Its Functions, And Manifestations: A Semantic Grammatical Study In Ibn Qutayba Al-dinawari’s Book “interpretation Of Lexical Complexities In The Qur'an”

الكاتب : بن دراح زهرة . بوهنوش فاطمة .

الملخص

نافح علماء العربية عن القرآن برد الشبهات والمطاعن واثبات بطلانها, وألفوا في ذلك ما يثبت إعجاز القرآن وينفي عنه ما رموه به من لحن, ومن بين أهم مؤلفاتهم نجد كتاب "تأويل مشكل القرآن" لابن قتيبة الذي وظف فيه مباحث النحو في تأويل وفهم الآيات القرآنية التي استشكل فهمها على الطاعنين, فجعل من مظاهر التأويل النحوي حجة قائمة وطريقاً لجواز ما ورد في القرآن. وعليه تسعى هذه الدراسة إلى إضاءة مصطلح التأويل في الفكر النحوي, وتبيين وظائفه في الجملة القرآنية وفاعليته في التوفيق بين النصوص والقواعد النحوية. Arabic language scholars championed the Quran by repelling suspicions and allegations and proving them null. They wrote on the subject attesting to the inimitability of the Quranand dismissing charges of fallibility. One of the most influential of these writings is Ibn Qutaybah’s “Interpretation of Lexical Complexities in the Qur'an” in which he employed syntax themes to interpret and understand Quranic verses that were perplexing and incomprehensible to the skeptics. He, consequently, turned the resources of syntactic esoteric interpretation into a valid argument and justification of Quranic text. This study, therefore, seeks to shed light on esoteric interpretation in syntactic thought, and showcase its roles in Quranic sentence and its efficiency in reconciling texts with grammatical rules.

الكلمات المفتاحية

تأويل مشكل القرآن ; التأويل النحوي ; الجملة القرآنية ; النصوص ; القواعد ; Interpretation of Lexical Complexities in the Qur'an ; Syntactic esoteric interpretation ; Quranic sentence ; Texts ; Grammatical rules