مجلة الموروث
Volume 2, Numéro 2, Pages 85-109
2020-11-30

نماذج من العلاقات الاجتماعية في الفن البصري القديم بالجزائر Models Of Social Relations In The Ancient Visual Art Of Algeria

الكاتب : حمزة تريكي .

الملخص

لا يخفى على العارفين بالمسار التاريخي و الثقافي للجزائر تدرج الإنسان العاقل الذي استقر بها منذ عصور سالفة خاصة فترة ما قبل التاريخ بأطوارها الثلاثة (العصر الحجري القديم، الوسيط، الحديث)؛ في تنمية مهاراته و قدراته الفنية الإبداعية و التي بدأت بوادرها مع الاستقرار الذي ترتب عنه الاهتمام بمجالات الزراعة و الرعي و بناء الأكواخ التي انبثقت عنها عدة مدن كانت بمثابة الدليل القاطع لدى جمهور الباحثين و العلماء على أن الإنسان القديم قد تكيف مبكرا مع البيئة، لقد مارس الإنسان القديم فن التصوير على الصخور منذ آلاف العقود التي خلت، و بالضبط يمكن تصنيفه ضمن العصر الميزوليني أين عثر داخل الكهوف و على جدرانها العديد من الرسوم و النقوش التي عاصرت زمانه و مكانه. إذن ما هي العلاقة بين فن التصوير و العلاقات الاجتماعية خلال فترة إنسان ما قبل التاريخ و الاحتلال الروماني؟ و ماهي أهم مراحل التصوير الصخري القديم و محطاته بالجزائر؟ و إلى أي مدى أبدع الرومان في لغتهم البصرية من خلال معالمهم الأثرية؟ هذه بعض التساؤلات التي نحاول مقاربتها تاريخيا و سيميائيا من خلال التطرق إلى كلا المرحلتين في فن التصوير القديم بالجزائر. . Abstract : It is well known for the historical and cultural path of Algeria, the inclusion of the sane man who settled in it since the prehistoric period of its three phases (paleolithic, intermediate, modern) in the development of his skills and creative artistic abilities, which began to begin with the stability that resulted in interest in the fields of agriculture, grazing and the construction of huts that emerged from several cities that served as the definitive proof among the public of researchers and scientists that the ancient man had adapted early to the environment, he practiced The ancient man has been the art of rock photography for thousands of decades, and can be classified exactly within the Mesolin era where he was found inside the caves and on its walls many drawings and inscriptions that have lived through his time and place. So what is the relationship between the art of photography and social relations during the prehistoric period and the Roman occupation? What are the most important stages of ancient rock photography and its stations in Algeria? And to what extent did the Romans create their visual language through their archaeological knowledge? These are some of the questions that we are trying to approach historically and semiotics by addressing both stages in the art of ancient photography in Algeria.

الكلمات المفتاحية

فن تشكيلي جزائري_ إنسان ما قبل التاريخ_ فن الروماني_فن صخري _Algerian Fine Art - Prehistoric Man - Roman Art - Rock Art_