مجلة علوم الرياضة
Volume 4, Numéro 1, Pages 10-34
2024-02-15

أثر التغذية الراجعة السمعية البصرية على تطوير مهارة تنفيذ الدرس لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية في الطور الثانوي

الكاتب : حمادي رضوان . نعمي عبدالقادر . كسوب راشد فراس .

الملخص

ملخص الدراسة: الدراسة التي بين أيدينا دراسة تجريبية، انطلقت من تساؤل هو: هل تؤدي التغذية الراجعة السمعية البصرية إلى تطوير مهارة تنفيذ الدرس لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية في المرحلة الثانوية، وهدفت الدراسة إلى التعرف على الأثر الذي تخلفه التغذية الراجعة السمعية البصرية على تطوير مهارة تنفيذ الدرس لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية في المرحلة الثانوية، وتمثلت عينة الدراسة في 10 أساتذة، 05 كعينة تجريبية و05 كعينة ضابطة اختارهم الباحثون بطريقة عمدية ممن يحوزون على مستوى الماستر والذين لديهم خمس سنوات فأقل خبرة في مجال التدريس، واعتمد في الدراسة على بطاقة الملاحظة كأداة لجمع بيانات البحث، وللتأكد من صدق أداة البحث تم عرض البطاقة على مجموعة من الأساتذة الخبراء والمحكمين أهل الإختصاص من داخل وخارج الوطن وذلك من أجل عملية تحكيمها كما استخدم أيضا طريقة الإتساق الداخلي أيضا، وتم اختبار صحة الفرضية باستخدام اختبار (ت) للعينات المترابطة والمستقلة، وخلصت نتائج الدراسة إلى أنّ التغذية الراجعة السمعية البصرية أدت إلى تطوير مهارات تنفيذ الدرس لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية في المرحلة الثانوية. الكلمات المفتاحية: التغذية الراجعة السمعية البصرية، مهارة تنفيذ الدرس، أستاذ التربية البدنية والرياضية. Abstract: The study that we showed our hand is an experimental study, It started form a question: Does audiovisual feedback lead to the development of the lesson implementation skill for teachers of physical education and sports at the secondary stage, and the study aimed to identify the effect that audiovisual feedback has on developing the lesson’s skill a professor of physical education and sports and the study sample consisted of 10 professor, five professors as an experimental sample and five professors as a control sample, choson by the researchers in a deliberate manner who have master’s level and who have five years or less experience in the field of teaching and was approved in the study about the observation card as a tool for collecting tool reseach data and to ensure the validity of the reseach tool, the card was presented to a group of expert professors, referees, and specialists from inside and outside the country for the sake of its arbitration process It also used the internal consistency method. the hypothesis was tested using (T) test for independent and conflated samples, the results of the study concluded that the audiovisual feedback led to the development of lesson implementation skills for teachers of physical education and sports at the secondary level. Key wards: audiovisual feedback, lesson implementation skill, physical education and .sport teachers

الكلمات المفتاحية

التغذية الراجعة السمعية البصرية، مهارة تنفيذ الدرس، أستاذ التربية البدنية والرياضية.