مجلة البحوث التربوية والتعليمية
Volume 13, Numéro 1, Pages 53-76
2024-03-31

تحليل محتوى منهجية البحث النوعي في الأبحاث التربوية والنفسية المنشورة في الدوريات العربية خلال الفترة (2010 - 2020)

الكاتب : أ داؤد بن سليمان الغافري . أ.د حسين بن علي الخروصي . د يوسف أبو شندي .

الملخص

ملخص: هدفت الدراسة إلى التعرف على خصائص محتوى منهجية البحث النوعي في الأبحاث التربوية والنفسية المنشورة في الدوريات العربية خلال الفترة من (2010 إلى 2020)، ودرجة تحقق مؤشرات الجودة بها، وقد تم إعداد استمارة لتحليل محتوى المنهجية، حيث بلغت عينة الدراسات التي خضعت للتحليل (37) دراسة نوعية. بينت النتائج أن أكثر تصاميم البحث النوعي استخداما هو البحث الاثنوجرافي، وأن أكثر الأدوات لجمع البيانات استخداما هي المقابلة، وأن أكثر أنواع العينات استخداماً هي العينة القصدية. كما أظهرت النتائج تحقق معايير كل من النموذج الفلسفي، ووصف الموقع والعينة وطرق جمع البيانات، ووصف استراتيجيات الموثوقية والاعتمادية بدرجة "متوفر إلى حد ما"، بينما جاء معيار تصميم البحث، ومعيار تحليل البيانات بدرجة "غير متوفر". وأوصت الدراسة بالحاجة إلى اهتمام الباحثين بتوظيف المنهجية في الأبحاث النوعية بالطرق الصحيحة. Abstract: This study aimed to identify the degree to which postgraduate students possess qualitative research skills and their attitudes towards it. The study sample consisted of 219 postgraduate students in the College of Education at Sultan Qaboos University during the academic year 2021/2022. The descriptive research approach was employed. A questionnaire was used to measure the skills of qualitative research and the attitudes towards it. The validity and reliability of the questionnaire were verified. Among the most prominent findings of the study is that the degree to which postgraduate students at the College of Education at Sultan Qaboos University possess qualitative research skills was moderate, and that they had positive attitudes towards qualitative research. The results also indicated that the most contributing factor to the variation in the degree to which postgraduate students possess qualitative research skills was the study of the qualitative research methods course. The most contributing factor to the variation in postgraduate students' attitudes towards qualitative research was the study of the scientific research methodologies course. The results also showed the existence of statistically significant positive correlations between qualitative research skills and attitudes towards it. The study concluded with a set of recommendations and suggestions in light of the results that have been reached.

الكلمات المفتاحية

مهارات البحث النوعي؛ الاتجاه نحو البحث النوعي؛ طلبة الدراسات العليا؛ كلية التربية.