مجلة سيميائيات
Volume 19, Numéro 1, Pages 156-167
2024-03-30
الكاتب : فتاش الطاهر . بن سعيد محمد .
تروم ورقتنا البحثية هذه، لسبر أغوار التداخل الأجناسي، بين الخطاب الشعريالعربي المعاصر ومع مختلف الفنون (الموسيقا، الرسم، المسرح)،ليصبح هذا الخطاب، عابرا للحدود أكثر إنفتاحا، دون أن تسلبه أو تُحور فيه، فقد شهدت القصيدة العربية، نوعا من إنمحاء الحدود بما يفيد نهاية الجنس الأدبي، بالمفهوم الخالص وبداية شكل ادبي يتسم بالهُجنة والتعدد والتجاوز، وعليه سنركز في هذه الورقة العلمية، على بعض الخصائص و السمات، التي تبين على هذا التلاقح بين الخطاب الشعري العربي، و غيره من الفنون، و هو ماسميناه بظاهرة التصوير المشهدي في القصيدة العربية، حيث سنجتلي بعض العناصر الدرامية في ذلك التصوير، مركزين على قصيدة مهمة، لمحمود درويش و هي "لم تأت"، التي تحمل في ثناياها علامات تلك المشهدية، التي تدور فيها الصورة الشعرية على مدارات الأجناس، كالتمسرح و المشهد التلفزيوني و اللقطة السنمائية و النوتة الموسيقية، و من كل هذا نميط اللثام عن المعاني و الدلالات المضمرة، في عمق الخطاب الشعري. Our research paper aims to explore the depths of the gender overlap between contemporary Arabic poetic discourse and with the various arts (music, painting, theatre), so that this discourse becomes cross-border, more open without robbing it or altering it. Literary in the pure sense and the beginning of a literary form characterized by hybridity, multiplicity and transgression. Therefore, in this scientific paper, we will focus on some of the characteristics and features that show this cross-pollination between Arabic poetic discourse and other arts, which is what we call the phenomenon of scenic photography in the Arabic poem, where we will highlight some dramatic elements in that. The photography focused on an important poem by Mahmoud Darwish, which is "It Did Not Come", which bears within it the signs of that landscape in which the poetic image revolves around genres such as theater, the television scene, the cinematic shot, and the musical score, and from all of this we uncover the meanings and implicit connotations in the depth of poetic discourse.
الخطاب الشعري الص ; رة الشعرية المشهد الرمز
لغرام عبد الجليل
.
ص 779-798.