Beam Journal of Economic Studies
Volume 8, Numéro 1, Pages 42-62
2024-03-16

أثر مساهمة الدليل المادي للخدمات الجامعية في رضا الطلبة المقيمين-دراسة حالة عينة من الطلبة المقيمين بعين الدفلى

الكاتب : حريزي مخفي .

الملخص

هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر مساهمة الدليل المادي (الشواهد المادية) للخدمات الجامعية المقدمة بالإقامات الجامعية عين الدفلى في كسب رضا الطلبة المقيمين، باعتبار الدليل المادي العنصر الوحيد الملموس ضمن عناصر المزيج التسويقي الموسع للخدمة، وتتمثل الخدمات الجامعية محل الدراسة في كل من خدمة الإيواء، النقل، الإطعام، المنحة، وخدمة الرعاية الصحية؛ حيث أجريت الدراسة على عينة مكونة من 342 طالب مقيم. وتم التوصل الى وجود أثر ذو دلالة احصائية لمساهمة الدليل المادي للخدمات الجامعية على رضا الطلبة المقيمين حيث بلغ معامل الارتباط(R): بين المتغيرين 0.468، وتم اختبار الفرضيات باستخدام معامل الانحدار الخطي البسيط الذي سمح لنا بتقدير نموذج الدراسة على الشكل: Y=1.472+0.528X، أي انه كلما زاد الدليل المادي للخدمات الجامعية بــ:0.528 زاد رضا الطلبة المقيمين بوحدة واحدة. The study aimed to identify the impact of the contribution of the material evidence (material evidence) of university services provided in Ain Defla university residences in gaining the satisfaction of resident students, considering the material evidence is the only tangible element within the elements of the expanded marketing mix for the service, and the university services under study are represented in: Accommodation, transportation, food, scholarship, and health care services; The study was conducted on a sample of 342 resident students. It was found that there was a statistically significant effect of the contribution of the physical evidence of university services to the satisfaction of resident students, as the correlation coefficient (R): between the two variables reached 0.468. and the hypotheses were tested using a simple linear regression coefficient, which allowed us to estimate the study model in the form: Y = 1.472 + 0.528X.

الكلمات المفتاحية

الدليل المادي، الخدمات الجامعية، الرضا، الطلبة المقيمين. ; physical evidence, university services, satisfaction, resident students.