مجلة الحكمة للدراسات الفلسفية
Volume 12, Numéro 1, Pages 1323-1334
2024-03-03

ما الغاية من دراسة الفلسفة؟ سؤال في القيمة المعرفية لمادة الفلسفة

الكاتب : لعور نجاح .

الملخص

الرياضيات تعلمنا الحساب والعد والهندسة، والمنطق يعلمنا التفكير الصحيح، والعلوم الإسلامية ترسخ فينا قيم ديننا الإسلامي الحنيف، واللّغة العربيّة تعلمنا قواعد وآداب لغتنا الأم. إلخ، لكن ما الهدف وما الغاية من تعلم الفلسفة أو دراسة الفلسفة؟ سؤال مبهم يتبادر دائما في أذهان التلاميذ ، خاصة بعد انحراف الفلسفة عن هدفها الحقيقي (أو بمعنى أدق تم تحريفه) ،عن غايتها وهدفها الرئيس وأخص بالذكر هنا الهدف الديداكتيكي والبيداغوجي ، وهو استدعاء ملكة الفهم عند التلميذ وما يملكه من آليات عقلية ، وأدوات النقد والتحليل ، وتنمية القدرة على التفكير الحر دون وصاية من أحد ، إلى مجرد مادّة تتحكم فيها قوالب المقالات الجاهزة ومن ثمة استدعاء ملكة الحفظ والذاكرة، تثقل كاهل وعقل المتعلم ، ومن هنا تصبح الفلسفة مادة متهمة بالجمود ، ومتهمة أيضا بأنها عائق أمام نجاحهم ، وفي أحيان كثيرة هي معرفة نهايتها التشجيع على التفكير الإلحادي . لهذا وفي هذا السياق، ربما بإمكان هذه المقالة الإجابة عن بعض الأسئلة التي تٌطرح حول الغرض من تعلم –إن صح التعبير -الفلسفة أو التفلسف، والتي تطرح مشكلة رئيسة وهي: ما فائدة تعلم الفلسفة وما قيمتها المعرفية؟ وهذا من خلال معالجة النقاط الآتية: أوّلا: الفلسفة وقيمتها المعرفية و البيداغوجية. ثانيا : الهدف من دراسة الفلسفة. : Abstract Mathematics teaches us numeracy, counting, engineering, logic teaches us correct thinking, Islamic science entrenched in us the values of our Islamic religion and Arabic language teaches us the rules of our mother longue. etc., but what is the purpose of ? learning philosophy or studying philosophy A vague question always comes to the minds of the pupils, especially after the deviation of philosophy from its true purpose (or in a more precise sense misrepresented) from its purpose and its main objective and in particular here the didactic and pedagogical goal It is to call the pupil's queen of understanding and his mental mechanisms, critical tools and analysis.and the development of the ability to think freely without the guardianship of anyone, To just a material controlled by ready-made article templates and from there to call the queen of preservation and .memory hence philosophy becomes the subject of stalemate. and is also accused of being an impediment to their success, often knowing the end of which is encouraging atheistic thinking. Therefore, in this context, perhaps this article can answer some questions about the purpose of learning _ if you will _ philosophy , which poses a fundamental problem: what is the usefulness of philosophy : Mand what is its cognitive value? This is through addressing the following point First : Philosophy and its cognitive and pedagogical value Second : The purpose of the philosophy study

الكلمات المفتاحية

الفلسفة . القيمة المعرفية