مجلة العبر للدراسات التاريخية و الاثرية في شمال افريقيا
Volume 7, Numéro 1, Pages 11-23
2024-01-31

دور القراءة الخارجية والأعمال الموجهة في تعليمية التاريخ The Role Of External Reading And Directed Activities In History Education.

الكاتب : بوخاري عمر .

الملخص

الملخص باللغة العربية: ان تعليمية مادة التاريخ لا زالت والى اليوم تعتمد على "المعلم والكتاب" المعلم يلقن التلاميذ ما جاء في الكتاب المدرسي الذي هو الوسيلة الوحيدة للتعليم والتثقيف، فهو يطلب منهم تحضير الدرس مسبقا ثم مناقشتهم فيه واستذكاره، وهذا من شأنه ان يعرقل تحقيق أهداف التاريخ التي تستدعي القراءة الوافية والاستقصاء عن طريق الفحص والمعاينة والمران المستمر. وأملا في تحقيق وترسيخ اهداف التاريخ وتدريسه، وانزاله من حيز التلقين الى واقع الممارسة وتحريك أحداثه في أذهان التلاميذ وادراكهم، نحاول الاجابة على الإشكاليتين المقترحتين كعنوان لهذه المقالة: ــ ما هو دور القراءة الخارجية والاعمال الموجهة في تدريس مادة التاريخ؟ وهل هناك ضرورة لاستخدامها؟ وما هي الاليات البيداغوجية والتربوية لتحقيق هذا الهدف؟ Abstract: The educational approach in teaching history still relies on the "teacher and the textbook" paradigm to this day. The teacher imparts the content found in the textbook, which is the sole means of education and enlightenment. Students are required to prepare the lesson in advance, engage in discussions, and recall information with the teacher. This approach hinders the achievement of the objectives of history, which necessitate thorough reading, investigation, examination, and continuous practice. In an effort to achieve and solidify the aims of history education, moving it from rote learning to practical application and stimulating students' understanding and engagement, we aim to address the two proposed questions as the title of this article: What is the role of external reading and directed activities in teaching history? Is there a necessity for their use? What are the pedagogical and educational mechanisms to attain this purpose?

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: التاريخ، التعليمية، الكتاب، القراءة، التفكير. ; Keywords: history, educational, textbook, reading, thinking.