المجلة العلمية للتربية البدنية و الرياضية
Volume 23, Numéro 1, Pages 307-323
2024-01-30

مقروئية منهاج التربية البدنية والرياضية واثرها على جودة العملية التعليمية لدى اساتذة الطور الثانوي

الكاتب : سعيد ابراهيم الخليل . بن خالد الحاج . الهادي عيسى .

الملخص

هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة مستوى مقروئية المناهج التربوية ومدى تطبيقها لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية في التعليم الثانوي ، وتم اعتماد المنهج الوصفي وتصميم أداة الاستبانة، وبعد التحقق من صدق وثبات الأداة أجريت الدراسة على عينة متكونة من 25 أستاذا للتربية البدنية والرياضية بثانويات مدينة الجلفة، ومن نتائج الدراسة انه اتضح أن أغلبية الأساتذة لم تكن قراءتهم معمقة وظهر ذلك جليا عند الأساتذة الجدد، وهيمنت العشوائية في عملية التخطيط والتنفيذ والتقويم وكذا عدم إدراكهم المقنع لمفهوم الكفاءات والأهداف التعليمية ويجدون صعوبة في تحليل ما جاءت به المناهج التعليمية، وهذا ما انعكس سلبا على جودة العملية التعليمية ومن توصيات هاته الدراسة التكوين المستمر للأساتذة للوصول الى متطلبات العملية التعليمية التعلمية بمنظور المقروئية الصحيحة لمناهج التربية البدنية والرياضية للتعليم الثانوي والحرص على تفعيلها وفق متطلبات الكفاءة التي يحرص المعلم لتحقيق جودة تعليمية في مستوى تطلعات المنهاج. The current study aimed to find out the level of readability of educational curricula and the extent of their application to teachers of physical and sports education in secondary education. The descriptive approach was adopted and the questionnaire was designed. The results of the study showed that the majority of the teachers did not read in-depth, and this was evident among the new teachers, and randomness dominated the process of planning, implementation and evaluation, as well as their lack of convincing understanding of the concept of competencies and educational goals, and they find it difficult to analyze what the educational curricula brought, and this is reflected negatively on the quality of the process One of the recommendations of this study is the continuous training of teachers to reach the requirements of the educational learning process from the perspective of the correct coherence of the curricula of physical education and sports for secondary education and to ensure their activation in accordance with the requirements of competence that the teacher is keen to achieve educational quality in the level of aspirations of the curriculum.

الكلمات المفتاحية

جودة العملية التعليمية ; أساتذة -التربية البدنية والرياضية ; مقروئية المناهج التربوية