تمثلات
Volume 8, Numéro 1, Pages 197-210
2024-01-29

الأمْكِنَةُ وَخِطَابُ الأهْوَاءِ في الشِعْرِ المَذْهَبِي

الكاتب : الجداري عمارة .

الملخص

ثلاثة أركان رئيسة في تفاعلها مزيد إدراك للمعنى وكيفيّة تشكّله: الأمكنة وما تثيره في النفس من أشجان، والشعر المذهبيّ وما يحتويه من عاطفة وحماس، وخطاب الأهواء وما يكشفه عن الذات من مشاعر وأحاسيس. وهذا التفاعل يسمح بالكشف عن المخبوء من المعاني وإقامتها للنص وتصورات الذات المنشئة. فخطاب الأهواء وما ينهض به من اهتمام بالذات في علاقتها بالعالم الخارجي وما يتفعل فيها من مشاعر وأحاسيس. فإيلاء الذات الأهميّة في ما يعتريها من مشاعر وأحاسيس من شأنه أن يحقّق الكشف عن عمق المعنى. Three main pillars in their interaction are awareness of meaning: places and the sorrows they arouse in the soul, doctrinal poetry and the passion and enthusiasm it contains, and the discourse of desires and the feelings and sensations it reveals about the self. This interaction allows for revealing the hidden meanings and establishing them for the text and the perceptions of the creating self. The discourse of passions and the interest it raises in the self in its relationship with the outside world and the feelings and sensations that are activated in it. Giving oneself importance in the feelings and sensations it experiences would achieve the revelation of the depth of meaning.

الكلمات المفتاحية

المكان، الشعر المذهبي، خطاب الأهواء. ; Place, doctrinal poetry, Speech of desire.