أفكار وآفاق
Volume 11, Numéro 4, Pages 167-180
2023-12-31

Students’ Learning Conceptions Of And Approaches To The Study Of Linguistics: A Phenomenographic Investigation مفاهيم تعلم الطلاب ومقارباتهم في دراسة اللغويات: تحقيق في الفينومينوجرافيك

Authors : Bezari Maaradji Wahiba .

Abstract

In this paper, the focus is on social constructivism that recognizes learning to be a response to a student’s conception of, or a way of approaching his/ her learning situation. This view departs from the largely dominant idea that learning is the outcome of a particular personality trait or curricular adjustments. This argument is supported by phenomenographic research findings in the context of higher education. This paper reports the findings of a phenomenographic investigation into the undergraduate students’ experience of the study of Linguistics in the Algerian context. This study draws largely from phenomenography in an attempt to uncover the group of undergraduate students in the Department of English of the University of Algiers 2. A combination of an open-ended question, semi-structured interviews, and writing assignments were used to collect data about the participants’ conceptions of linguistics, approaches to the study of linguistics and the learning outcomes. The research findings suggested that the majority of the students adopted fragmented conceptions of learning in their Linguistics studies. The results also indicated that most of the students approached the study of Linguistics in a surface disaggregated way. The findings also revealed that learning conceptions held by the students to affected not only the way in which they approached the study of Linguistics, but also their learning outcomes. In addition, three elements appeared to have significantly played a role in shaping the experience of learning in the context of the Linguistics course: the students’ intentions to look for meaning, their ability to relate various pieces of information to gain a holistic knowledge, and their focus of attention. في هذا المقال، ينصب التركيز على البنائية الاجتماعية التي تدرك أن التعلم يكون استجابة لمفهوم الطالب ، أو طريقة للتعامل مع موقف التعلم الخاص به. تنحرف وجهة النظر هذه عن الفكرة السائدة إلى حد كبير بأن التعلم هو نتيجة سمة شخصية معينة أو تعديلات في المناهج الدراسية. هذه الحجة مدعومة بنتائج بحث ظاهري في سياق التعليم العالي. تعرض هذه الورقة نتائج تحقيق ظاهري في تجربة الطلاب الجامعيين لدراسة علم اللغة في السياق الجزائري. تستند هذه الدراسة إلى حد كبير إلى الظواهر في محاولة للكشف عن مجموعة الطلاب الجامعيين في قسم اللغة الإنجليزية بجامعة الجزائر 2. تم استخدام مزيج من الأسئلة المفتوحة والمقابلات شبه المنظمة ومهام الكتابة لجمع البيانات حول مفاهيم المشاركين في اللغويات ، ومناهج دراسة اللسانيات ونتائج التعلم. أشارت نتائج البحث إلى أن غالبية الطلاب تبنوا مفاهيم مجزأة للتعلم في دراساتهم اللغوية. كما أشارت النتائج إلى أن معظم الطلاب تناولوا دراسة اللسانيات بطريقة مبوبة سطحية. كشفت النتائج أيضًا أن مفاهيم التعلم التي يتبناها الطلاب لم تؤثر فقط على الطريقة التي تناولوا بها دراسة علم اللغة ، ولكن أيضًا نتائج التعلم الخاصة بهم. بالإضافة إلى ذلك ، يبدو أن ثلاثة عناصر لعبت دورًا كبيرًا في تشكيل تجربةالتعلم في سياق دورة اللغويات: نوايا الطلاب في البحث عن المعنى ، وقدرتهم على ربط أجزاء مختلفة من المعلومات لاكتساب معرفة شاملة ، و تركيز انتباههم.

Keywords

phenomenography ; learning conceptions ; learning approaches ; Linguistics Learning ; higher education ; الفينومينوجرافيك ; مفاهيم التعلم ; مناهج التعلم ; تعلم اللغويات ; التعليم العالي