الخطاب
Volume 19, Numéro 1, Pages 79-106
2024-01-26

البنية الحِجَاجية في قصيدة المتنبي "واحر قلباه" Al-mutanabi’s Argumentation Poetry Model Poem:"my Heart Is Aflame" Abstract

الكاتب : الإدريسي مولاي يوسف .

الملخص

مثلت التجربة الإبداعية لأبي الطيب المتنبي علامة بارزة في تاريخ الشعر العربي، لما تميزت به من خصائص تعبيرية وطاقات تخييلية جعلت قصائده تنفلت من أسر اللحظة وراهنية الإيحاء لتخلق لنفسها زمنها الجمالي الخاص وسياقها التخييلي الفريد، فكانت بحق نصا يستعصي على كل المحاولات القديمة والحديثة لتسمية المعنى وتحديد الدلالة، وإبداعا يخرق بلغته الممانعة والفاتنة كل التصنيفات المنهجية والتحليلات النقدية والبلاغية الدقيقة والنهائية. وتعتبر قصيدته: "واحر قلباه" نموذجا دالا على خصوصية كونه الشعري المنفلت، والذي لا تسعه المناهج التحليلية وتحيط به مهما اختلفت أدواتها الإجرائية واتسعت منطلقاتها النظرية وتنوعت. ويسعى البحث الراهن إلى مناقشة قضية: المنهج في دراسة الأدب، والتساؤل إن كانت المناهج متفرقة أو مجتمعة تستطيع الإحاطة بكل عناصر النص الشعري، والكشف عن كل أبعاده الفنية والتخييلية، وذلك استنادا إلى تحليل أسلوبي يستعرض أبرز الخلاصات التي انتهت إليها الدراسات السابقة للقصيدة المذكورة، ويبرز –في الوقت نفسه- الدلالات الإيحائية التي ظلت كامنة فيها، ولم تنكشف إلا بفضل التحولات التي عرفتها المناهج الأدبية مؤخرا نتيجة انفتاحها على نظريات جديدة في التلقي والتواصل والحجاج. Abstract: The creative experience of Abu Tayeb al-Mutanabi represented a bright moment in the history of Arabic poetry. It has involved expressive abilities and imaginative potentials that made his poems escape the confines of the moment and the existing connotations to create for itself its own aesthetic time and its unique imaginative context. Truly, it was a defying text to all ancient and modern approaches concerned with meaning and significance. It was a creation that has challenged, with its resistant and enchanting language, all methodological categorizations, and accurate critical and rhetorical analyses. The poem: "My heart is aflame" is considered an outstanding example of the peculiarity of al-Mutanabi’s unruly poetic universe which cannot be delimited by analytical methods no matter how different are their procedural tools, or expanded and diversified are their theoretical concepts. Based on a stylistic analysis that presents the major conclusions reached by previous studies of the poem in question, the present research seeks to discuss the issue of: the methodology in the study of literature; question whether or not approaches, separate or unified, can seize all the elements of the poetic text, and reveal all its artistic and imaginative dimensions. At the same time, it highlights the fact that the poem’s hidden connotations wouldn’t have been revealed without the transformations that have recently marked literary approaches due to their adoption of the insights of the new theories of reception, communication and argumentation.

الكلمات المفتاحية

بنية ; حِجَاج ; تأثير ; إقناع ; تخييل ; Argumentation ; imagination ; the influence ; structure ; persuasion