مقامات للدراسات اللسانية و الأدبية و النقدية
Volume 7, Numéro 2, Pages 23-42
2024-01-23

الوَحدة الموضوعيّة النسقيّة في النسق الرمزيّ في الخطاب الصوفيّ: دراسةٌ لنظريّة الحقيقة المحمديّة في ضوء النظريّة الثقافيّة-خطاب عفيف الدين التلمسانيّ نموذجًا

الكاتب : قادري محمّد باسل .

الملخص

ملخص: يعالج البحث أصلًا من أصول الخطاب الصوفيّ؛ وهو الحقيقة المحمّديّة، في ضوء نظريّة كبرى منه؛ وهي النظريّة الثقافيّة وما ينتج عنها من قراءاتٍ نسقيّةٍ، ويفترض أنّ كلّ خطابٍ صوفيٍّ، مهما اختلفت أنساقه وتعدّدت، لا بدّ أن يكون مرجعه إلى نسق الحقيقة المحمّديّة. ويهدف البحث إلى تقديم مادّةٍ جادّةٍ للنظريّة الثقافيّة؛ ليستطيع من خلال هذه المادّة تبيان أهمّيّة النظريّة، ويهدف إلى الكشف عن الوحدة الموضوعيّة للخطاب الصوفيّ، بعدّه خطابًا قائمًا على فكرة الحقيقة المحمّديّة، مهما اختلفت أنساقه ورموزه الفنّيّة، كما أنّه يهدف إلى بيان سطوة الأيديلوجيا وهيمنتها على معتنقها. وينتهج البحث المنهج الثقافيّ؛ فيعالج الخطاب وَفق مستويين من التحليل النسقيّ؛ ظاهرٍ يتمثّل في الرمز الفنّيّ، ومضمرٍ يتمثّل فيما يتّصل بالحقيقة المحمّديّة، ويخلص إلى عددٍ من النتائج، أهمّها؛ أنّ نظريّة الحقيقة المحمّديّة تعدّ مجالًا فعّالًا وناجعًا للبحث في إطار النظريّة الثقافيّة، وأنّ للنسق الظاهر في الخطاب الصوفيّ مرجعيّةً تراثيّةً لا تتعدّى الأسلوب اللغويّ، أمّا في مضمرها؛ فهي ترجع إلى نظريّة الحقيقة المحمّديّة. Abstract: The research deals with one of the origins of Sufi’s discourse; It is the Muhammadan truth, in light of a major theory of it. It is the cultural theory and the systematic readings that result from it, and it is assumed that every Sufi’s discourse, no matter how different and numerous its systems are, must have its reference to the system of Muhammadan truth. The research aims to provide serious material for cultural theory. Through this material, he can demonstrate the importance of theory, and aims to reveal the objective unity of Sufi’s discourse, counting it as a discourse based on the idea of Muhammadan truth, no matter how different its systems and artistic symbols are, it also aims to demonstrate the power of ideology and its dominance over its adherents. The research follows the cultural approach; it treats the discourse according to two levels of systemic analysis: The apparent is represented in the artistic symbol, and the hidden is represented in what is related to the Muhammadan truth. The research concludes with a number of results, the most important of which are: The theory of Muhammadan truth is an effective field of research within the boundaries of cultural theory, and that the apparent pattern in Sufi’s discourse has a heritage reference that does not go beyond the linguistic style, as for its content; It goes back to the Muhammadan theory of truth.

الكلمات المفتاحية

كلمات مفتاحية: الحقيقة المحمّديّة، الهيمنة، الخطاب الصوفيّ، النظريّة الثقافيّة.