مجلة الجامع في الدراسات النفسية والعلوم التربوية
Volume 8, Numéro 2, Pages 758-782
2023-12-07

The Issue Of Values Within The National And Arab Educational Curricula In The Light Of Globalization

Authors : Zemouri Hamida .

Abstract

Abstract: This theoretical study aims at demonstrating the most important effects of globalization on values within the national and the Arab educational curricula. It identifies the international organizations responsible for spreading globalization worldwide, the mechanism of integrating the universal values within these curricula, what these organizations call for through finding an international model of values and obliterating the national identity. The study also demonstrates the most important issues resulting from the phenomenon of globalization. For dealing with this topic, we’ve used the descriptive analytical method through reading a set of literary review addressing the globalization impact on the educational curricula, in general, and values, in particular. For achieving the study objectives, the researcher has collected information about globalization and its social and ethical reflections and values within the educational curricula for identifying each variable’s concepts, characteristics and importance. The study has concluded with the fact that there’s an impact of globalization on values within the Arab educational curricula through replacing some of the national and Arab values with international ones. This has caused several issues including: the conflict, the contradiction and the deterioration of values. In the light of these results, a set of solutions have been presented. The study has also concluded with a set of recommendations including the necessity of deepening the educational bodies understand for globalization phenomenon and the necessity of operating more studies about awareness of this phenomenon and its impact on the educational systems, especially on the values representing a part of the national identity. The committees of designing the educational curricula mustn’t neglect religious and national values, and they strongly have to establish them within the curricula so that the pupil would have a national spirit. They also have to avail various experiences to develop and consolidate the national values with the generation. الملخص: هدفت الدراسة النظرية الحالية إلى إبراز أهم تأثيرات العولمة على القيم في المناهج الدراسية الوطنية والعربية، وذلك من خلال التعرف على المنظمات الدولية المسؤولة على ذلك، وآلية استدماج القيم الكونية في المناهج الدراسية وما تدعو إليه من خلال إيجاد نموذجٍ لنسقٍ قيمي عالمي، وطمس الهوية الوطنية والقومية، وبيان أهم المشكلات الناتجة عن ذلك. ولمعالجة الموضوع استخدمنا المنهج الوصفي من خلال قراءةٍ لمجموعةٍ من الدراسات السابقة التي تعرضت إلى تأثير العولمة على المناهج الدراسية بصفةٍ عامة، والقيم بصفةٍ خاصة. ولتحقيق أهداف الدراسة، قامت الباحثة بجمع واستظهار المعلومات حول العولمة وانعكاساتها الاجتماعية والأخلاقية، والقيم في المناهج الدراسية، من أجل تحديد المفاهيم والخصائص والأهمية لكل مصطلح. وتوصلت الدراسة إلى وجود تأثيرٍ للعولمة على القيم في المناهج الدراسية العربية، وذلك من خلال استبدال بعض القيم الوطنية والقومية في المناهج الدراسية العربية والوطنية بقيمٍ عالمية، وقد نتج عن ذلك مجموعة من المشكلات، أهمها الصراع القيمي، والتناقض القيمي، والاضطراب القيمي. وعلى ضوء النتائج المتوصل إليها، تم تقديم مجموعةٍ من الحلول لهذه المشكلات. كما خلصت الدراسة إلى مجموعةٍ من التوصيات أبرزها ضرورة تعميق فهم هيئة التدريس بظاهرة العولمة، وضرورة إجراء المزيد من الدراسات حول الوعي بهذه الظاهرة وتأثيرها على النظم التربوية، خاصة على القيم التي تُمثِّل جزءًا من الهوية والوطنية والقومية. على لجان تصميم المناهج عدم إغفال القيم الخاصة بالعقيدة وتثبيتها بشكل صحيح في المناهج، وكذا القيم المُرتبطة بأركان الإسلام، وعدم الاكتفاء بذكرها سطحياًّ. كما ينبغي تثبيت أكبر قدرٍ ممكنٍ من القيم الوطنية في الكتب المدرسية، حتى تضمن في النهاية تكوين تلميذٍ لديه حسٌّ وطني وقومي، بالإضافة إلى توفير الخبرات المتنوعة لتنمية القيم الوطنية والقومية لدى الناشئة، وإتاحة الفرص أمامهم للتعرف عليها والوعي بها، وأخذها كسلوكٍ ثم تعزيزها.

Keywords

Key words: globalization, globalization’s reflections, values, values acquisition issues, curricula.