مجلة الحقيقة
Volume 22, Numéro 4, Pages 90-120
2023-12-30

مدى توافر مهارات التواصل في الرياضيات في محتوى كتاب السنة الخامسة ابتدائي للجمهورية الجزائرية الديمقراطية الشعبية

الكاتب : مسعودي بوجمعة . قدوري أمحمد .

الملخص

الملخص : يهدف الباحثان من خلال هذه الدراسة إلى معرفة مدى توافر مهارات التواصل في الرياضيات في كتاب الرياضيات للسنة الخامسة ابتدائي،وللإجابة على تساؤلات الدراسة تكون مجتمع الدراسة من (111) صفحة كتاب الرياضيات للسنة الخامسة ابتدائي الطبعة الثانية 2021-2022 ، وكانت عينة الدراسة هي نفسها مجتمع الدراسة ، حيث استخدم الباحثان المنهج الوصفي ثم المنهج التحليلي لوصف و تحليل محتوى الكتاب ، كما قام الباحثان ببناء أداة البحث المتمثلة بقائمة مهارات التواصل في الرياضيات بمؤشرات الفرعية ، وتوصل الباحثان للنتائج التالية:أن أكثر مهارات التواصل تكرارا هو الكتابة الرياضية حيث بلغ مجموع تكراراتها في كتاب الرياضيات السنة الخامسة ابتدائي (333مرة ) بنسبة ( 65.16 %) تليه مهارة الاستماع الرياضي،بتكرار بلغ (232 مرة) وبنسبة (45.40 %) ثم مهارة القراءة الرياضية حيث بلغ مجموع تكراراتها (127 مرة) بنسبة (25.24 %) يلي ذلك مهارة التحدث الرياضي، بتكرار بلغ (68 مرة)وبنسبة(13.30 %) أما مهارة التمثيل الرياضي فدرجة توافرها كانت متدنية بتكرار بلغ (66 مرة) وبنسبة مئوية بلغت (12.91 %). Abstract: The researchers aimed through this study to know the availability of communication skills in mathematics in the mathematics textbook for the fifth year of primary school, In order to answer the questions of the study, the study population consisted of (111) pages of the mathematics book for the fifth year of primary school, second edition 2021-2022.and The study sample was the same as the study population, Where the researchers used the descriptive approach and then the analytical approach to describe and analyze the content of the book. The researchers also built the research tool, which is a list of communication skills in mathematics with sub-indicators. The two researchers reached the following results: The most frequent communication skills is mathematical writing, as the total number of repetitions in the mathematics textbook of the fifth year of primary school reached (333 times), with a rate of (65.16%). Followed by the mathematical listening skill, with a repetition of (232 times) at a rate of (45.40%), then the mathematical reading skill, with a total of (127 times) at a rate of (25.24%). This is followed by the skill of mathematical speaking, with a frequency of (68 times), with a rate of (13.30%).As for the mathematical representation skill, the degree of its availability was low, with a frequency of (66 times) and a percentage of (12.91%)..

الكلمات المفتاحية

مهارات التواصل في الرياضيات ، كتاب الرياضيات، السنة الخامسة ابتدائي ; communication skills in mathematics, mathematics book.the fifth year of primary school