مجلة البحوث العلمية والدراسات الإسلامية
Volume 7, Numéro 2, Pages 43-65
2015-12-19

واقعيّة تصنيف العلوم عند ابن خلدون و مدى إبرازه للتكامل بينها

الكاتب : يوسف عدار .

الملخص

ملخص: اعتنى المسلمون بعلم تصنيف العلوم ،و كتبوا فيه كتبا و رسائل مستقلّة، أو ضمّنوا بعض كتبهم الكلام في تصنيف العلوم ، و قد سبق فلاسفةُ اليونان المسلمين إلى الكلام في هذا الموضوع،و اعْتُمِد تقسيم أرسطو و جُعل الأساسَ لتقاسيم كثيرة في التراث الإسلامي، فالفلاسفة الإسلاميّون قلّدوا التّصنيف الأرسطي أو أضافوا إليه ما به دخلت العلوم النّقلية، و لكن بعض العلماء و الأعلام ذكروا تقسيما مختلفا، و من هؤلاء ابن خلدون و الشاطبي، لكن تقسيم ابن خلدون هو الأجدر بالوقوف عليه و البحث فيه لأسباب أهمّها أنّه قام على ملاحظة جميع العلوم إلى وقت ابن خلدون، ثمّ الكشف عن الوشائج و العلائق التي تربط بينها؛ و ذهب النّقاد في تقييم هذه التصنيفات مذاهب متباينة، فمنهم من اعتبر الاختلاف الموجود بينها مجرد إضافات، و لم يقع تغيير التصنيف الأرسطي في الجوهر ،و منهم من اعتبرها تغييرا جوهريا في التصنيف الأرسطي لاختلاف الأسس التي قام عليها كلّ تصنيف. Abstract: Muslims have adopted the science of classification of science, wrote books and separate letters, or included some of their books speech in the classification of science, has been the Greek philosophers of Muslims to speak on this subject, and adopted the division of Aristotle and made the basis for many of the differences in the Islamic heritage, Islamic philosophers They imitated the Aristotelian classification or added to it what they entered the transport sciences, but some scientists and flags mentioned a different division, and of these Ibn Khaldun and Shatby, but the division of Ibn Khaldun is better to stand by and research it because of the most important that he observed all the science to the time of Ibn Khaldun, and then reveal the links and relations between them; Critics went in the evaluation of these classifications different doctrines, The difference between them was seen as mere additions, and there was no change in the Aristotelian classification in substance, and some considered it a fundamental change in the Aristotelian classification of the different bases on which each classification was based.

الكلمات المفتاحية

تصنيف العلوم ؛ مقدمة ابن خلدون ؛ ابن خلدون ؛ علوم الدين Classification of Science; Introduction by Ibn Khaldun; Ibn Khaldun; Science of Religion