جماليات
Volume 10, Numéro 1, Pages 36-54
2023-12-30

تمثلات التراث والهوية في الخطاب المسرحي المصري مسرحية "إشاعة" للسيد حافظ - أنموذجا-.

الكاتب : بن عيسى ريمة . بن عائشة ليلى .

الملخص

تُمثل الفنون جزءًا من ثقافة الأمم، فهي نتاج إنساني وأداة لصناعة الجمال والتواصل بين البشر، حيث تنقسم هذه الفنون إلى عدة أنواع منها الفنون التشكيلية كالرسم والنحت، والفنون السمعية كالموسيقى والشعر، والفنون الأدائية كالسينما والمسرح إذ يعد هذا الأخير أبا للفنون؛ لأنه يجمع بين الفنون البصرية، والسمعية، والمكتوبة فالمسرح هو مجموعة أحداث تعكس واقع مجتمع ما في قالب تأليفي يتميز بالانسجام بين مختلف المكونات المسرحية، تتجسد من خلالها تجارب إنسانية مستمدة من مرجعيّات ثقافية، وتاريخية، وتراثية، حيث يُعد هذا الأخير مصدرًا رئيسًا من مصادر الإبداع الفكري والحضاري، وهذا الإبداع لا يتحقق إلاّ من خلال تفاعل المسرح مع التراث؛ لأن التراث هو روح الفن المسرحي. والمتصفح للنصوص المسرحية العربية، وخاصة المصرية منها يجد حضورا متميّزا للتراث الذي يجسد ملامح الهوية المصرية وأصالتها المتفردة المتمثلة في الدين، الثقافة، التاريخ واللغة. سعت هذه الورقة البحثية إلى الكشف عن ملامح الهوية المصرية ضمن الموروث الشعبي المتجلي في مسرحية "إشاعة" للسيد حافظ، واستقراء سبل توظيف التراث الشعبي وتمثلاته فيها منطلقين من التساؤلات الآتية: ما تجليّات التراث والهوية في رواية " إشاعة" للسيد حافظ؟ وما العلاقة بينهما؟ كيف يُسهم التراث الشعبي في الحفاظ على الهوية المصرية من خلال الأنموذج المنتخب؟. الكلمات المفتاحية: التمثلات، التراث الشعبي، الهوية المصرية، المسرح المصري، العروبة. Arts are part of the nations’ culture; they are a human product and a tool for creating beauty and communication between people. These arts are divided into several types, including fine arts such as painting and sculpture, audio arts such as music and poetry, and performing arts such as cinema and theater. This latter is considered to be the father of the arts since it combines the visual, audio, and written arts. Theater is a group of events that reflect the reality of a society in an authorial form that is characterized by the harmony between the various components of the play, through which human experiences derived from cultural, historical, and heritage references are embodied. These latter are a major source of intellectual and civilizational creativity. This creativity can only be achieved through the interaction of theater with heritage. Because heritage is the soul of theatrical art. The reader of Arabic theatrical texts, especially the Egyptian ones, finds a distinguished presence of the heritage that embodies the features of the Egyptian identity and its unique originality represented in religion, culture, history and language. This research paper sought to reveal the features of the Egyptian identity within the popular heritage manifested in the play "Rumor" by Saied Hafez, and to extrapolate the ways to employ the folklore and its representations in it, starting from the following questions: What are the manifestations of heritage and identity in the novel "Rumor" by Saied Hafez? And what is the relationship between them? How does folklore contribute in preserving the Egyptian identity through the selected model?

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: التمثلات، التراث الشعبي، الهوية المصرية، المسرح المصري، العروبة. ; Key Terms: Representations, folklore, Egyptian identity, Egyptian theatre, Arabism