مجلة الحكمة للدراسات الفلسفية
Volume 11, Numéro 2, Pages 744-768
2023-10-06
الكاتب : كريبع عطا الله .
عمليا يتميز الرمز الصوفي عند ابن الفارض بالفرادة، وبأنه لا يمكن استبداله دلاليا، ونظرا لكثافته، فإنه لا يفسر مرة واحدة، وبشكل نهائي، ولكنه يظل على الدوام قابلا للكشف والكشف الصوفي لا يقف عند مستوى معين من الدلالة، فحدود الرمز الصوفي أشبه ما تكون بحدود المطلق، لذلك تعددت الرموز الصوفية، وتعددت دلالاتها لدى ابن الفارض فقد احتفى الشاعر بالرمز كونه يوحد بين ما هو دنيوي، وما هو سماوي غيبي كما أنه يقارب بين المادة والجسد والروح من خلال أطر عرفانية تتجاوز المادة إلى الروح الكلية. Practically, the Sufi symbol of Ibn al-Faridh is distinguished by its uniqueness, and that it cannot be replaced semantically, and due to its density, it is not interpreted once and for all, but it always remains subject to detection, and the mystical revelation does not stop at a certain level of significance. The Absolute, therefore the Sufi symbols multiplied, and their connotations multiplied for Ibn Al-Faridh. The poet celebrated the symbol as it unites what is earthly, and what is heavenly and metaphysical. It also brings matter, body, and spirit closer together through mystical frameworks that transcend matter to the universal spirit. الرمز، التصوف، الاشتغال، الغزل، السكر، الوجد، شعر ابن الفارض.
الرمز ; التصوف ; الاشتغال ; الغزل ; السكر ; الوجد ; شعر ابن الفارض
بايزيد مهديد
.
ص 88-93.
زيناي طارق
.
ص 186-201.