سلسلة الأنوار
Volume 13, Numéro 3, Pages 192-207
2023-12-20

الحس التاريخي والنسيان التأويلي

الكاتب : القلي محمد العيد .

الملخص

يمكننا اعتبار العقل التاريخي عقلا أسيرا لأنه يسير وفق نمطا معينا مسطرا يصنعه الماضي ويوجهه المستقبل، إن الإنسان المتعلق بالماضي لا يمكنه أن يحقق فعلا حرا لأنه يتعامل مع حاضر جديد بماضي مختلف، إن الحرية هي أن نسير وفق ما يتطلبه الموقف الذي نحن بصدده. ولا نسير مع الموقف الآني إلا إذا تحررنا من قيود التاريخ وذلك عن طريق النسيان. فالنسيان عند الإنسان يمكننا جمعه في نوعين: نسيان يأتي مع مرور الزمن وتراكم خبرات كثيرة بعد خبرة ما واحتواءها ليصبح في اللاشعور لكن تتحول إلى قوة توجه الذات دون وعي. والنوع الثاني من النسيان هو نسيان إرادي هذا النسيان هو الأهم وهو الهدف من هذه الدراسة والذي أقصد به التحرر لأن التحرر هنا جاء على صيغة فعل وممارسة. وقد أعتمدت على المنهج التحليلي النقدي التأويلي انطلاقا من آراء مجموعة من الفلاسفة أمثال نيتشه وبول ريكور وإكهارت تول منتهيا إلى مفهوم جديد للنسيان والذي أسميته بالنسيان التاويلي أو النسيان عن طريق التأويل. فإن استطاعة النسيان هذه والتي يسميها بور ريكور كوجيتو القدرة والتي أحلها محل الكوجيتو الديكارتي والذي يربطه مع الغفران وهو الذي يثبت من خلاله الإنسان إرادته وحريته، فالذاكرة الأليمة قد تبقي الانسان في حدث مرير تجعله يغطي كل حياته ويصير ذلك الحدث أداة يقرأ بها واقعه ويتعامل معه أكثر مما يعيش حاضره. لكن السؤال المطروح هنا ما معنى أن ننسى؟ هل باستطاعة الذاكرة أن تنسى؟ كيف يمكننا اعتبار النسيان تأويل للماضي وفهمه بمعاني جديدة تبرره وتعيد خلقه وبعثه من جديد ليحرر الإنسان من كل ما يعيق تواصله مع الآخر؟ We can consider the historical mindset captive since it follows a certain lined pattern the past created and aimed by the future. A person who cherishes the past cannot make a free act as he treats the actual present with distinct past. Freedom is when we go after what is required by the situation we are facing. We do not face the immediate situation unless we are liberated from history limitations through oblivion. The latter to humans can be grouped into two types: the one that comes with time and several accumulated experiences after a certain experience especially when it is contaminated so that it becomes subconscious, but it turns into a force that guides oneself unconsciously. The second type is about forgetting controlled by will. This one is the most important, and this is the aim of this sand it is what I mean by liberation, because liberation here came in an acted and practised. I relied on the analytical, critical, and interpretive approach based on the opinions of a group of philosophers such as Nietzsche, Paul Ricoeur, and Eckhart Tolle, ending with a new concept of forgetting, which I called hermeneutic forgetting. This ability to forget, which Paul Ricœur calls power, which he replaces with the Cartesian Cogito that it is linked it with forgiveness to be proved later by will and freedom.The memory may keep a person in a bitter condition his entire life , and that event becomes a tool by which he mindly deals with the present moment through induction.But the real question here is what does it mean to forget ? is it possible for memory to forget such things? How can we consider forgetting an interpretation of the past that is understood through new meanings which justify, re-create, and resurrect it again? To free a person from everything that hinders his communication with one another.

الكلمات المفتاحية

ماضي ; ذاكرة ; نسيان ; حرية ; تأويل